Quote:
Originally Posted by GFL
hehe, er som å fly småfly med instruktør. Eleven har alltid full kald luft, men instruktøren sitter å småfryser.
Forresten, hva skjer når man er på simcheck? Er det faste situasjoner dere trener på, eller sitter instruktøren og gir "random failures"?
|
----
Selve sim'en er bare en del av OPC'en (den halvårlige sjekken). Man har et realistisk scenario, og planlegger turen deretter. Ofte med utfordringer værmessig, fuelmessig etc.
Man har på forhand gjennomført en "questionaire" og gjennomført en lengre computerbasert teori-oppfriskning innen spesielle systemer.
Sim-sjekken er delt i to. Man starter oftest ut i henhold til den planlagte flight-plan, og alt starter som normalt. Instruktøren(e) er både instruktør, kabinsjef, flygeleder, tekniker etc...
Så skal man deal'e med et par utvalgte problemer, de to pilotene i nært samarbeid. Hos Airbus presenteres ikke bare feilene (på ECAM), men pilotene får også presentert check-listene der, og flyet forteller hva man skal gjøre for å løse problemene (de fleste feil). Men en del utregninger slipper man ikke, bl.a. en del hastigheter og nødvendig banelengde etc, basert på en quick reference handbok.
Deretter kjører man standard-oppgavene med tap av motor i avgangsfasen, tåkelandinger (
CAT 2 og 3), samt at kapteinen som regel får en høyresetesjekk.
En sjelden gang er det 10-15 minutter igjen, etter avsluttet program, og da kan man jo forsøke seg under Øresundsbroen (det går akkurat..;-) eller kanskje lande en A330 på en vinterglatt kortbaneflyplass nordpå...;-)
Tally-Ho