Quote:
Originally Posted by Wahoo
Jeg sa ikke at den finansielle situasjonen var ille, jeg sa at de vil
få cashflow problemer hvis de skal utvikle en ny 737.
Utviklingskostnader for B787 var f.eks rundt kr. 100 Milliarder!
I tillegg må de betale penaltys i størrelsesorden kr. 30 Milliarder
pga sene leveringer op 787/748. Vi snakker enorme summer her!
B738 selger som hakka møkk om dagen med fulle ordrebøker og en
ny 737 announcement vil gjøre at mange kanselerer sine 738 ordre og går for den nye.
Dette vil igjen skape cashflow problemer for Boeing.
Men, jeg tror allikevel det er en mulighet for at de vil gjøre det for å få overtaket på Airbus
som sliter og for å stoppe Bombardier fra å ta markedsandeler.
|
Boeing har en backlog på over 1800 milliarder kroner. En del av dette er 737, men 787 står for en større del av kaka. Widebody står også for en større del av netto-fortjeneste enn småfly.
Boeing kan få problemer med cashflow hvis 787 blir utsatt og utsatt, men når 787-leveringene er i gang for fullt, så forsvinner det problemet. Dette gjelder også dersom en del ordre blir omgjort fra 737 til neste generasjon narrowbody.
Kanskje Boeing venter med å lansere neste generasjon til en gang neste år, når forhåpentligvis 787-problemene er løst og leveringene går som hakka møkk. Med den mengden 787 som er planlagt levert 2011-2013 så bør cash flow være rimelig sterk.
30 milliarder som penalty er en stor sum, men i det store bildet så er det ikke allverden. Det tilsvarer litt mer enn en måneds produksjon. I løpet av en periode på flere år, så er et tap på en mnd akseptabelt så lenge fortjenesten er stor resten av perioden.
Men, det er jo et HVIS her, og det er 787-problemene.