Quote:
Originally Posted by LN-KKY
Reglene om pass til enkelte Schengen destinasjoner er pålagt fra landets ambasade, og ikke noe DY har funnet på selv. Vel tro dette også er noe SAS praktiserer til balkan landene.
|
Når et land skriver under Schengen avtalen kan de ikke etterpå si at man skal ha pass allikevel. Det er problemet med de baltiske stater og derfor har
SAS tatt dette opp på myndighetsnivå for å få disse til å godta det de faktisk har skrevet under på. I tilfelle må de få et unntak i Schengen avtalen om det er mulig. Når DY krever pass av alle så har de funnet på det selv, få andre gjør jo det. Men det er deres fulle rett som flyselskap å ta det valget, det gjør det vel lettere for de.
Quote:
Originally Posted by learjet
Selv om det ikke er noe passkontroll mellom schengen landene, så er det ofte kontroller / stikkprøver ved ankomst. Hvis man f.eks handler i en slik kontroll og de ikke godtar norsk førerkort eller bankkort. Så vil man i ytterste konsekvens bli sendt i retur el deprtert. Passasjeren har da kastet bort en billett og flyselskapet kan da få en bot for å ha fraktet noen uten korrekte dokumenter. Dette er bøter som svir. F.eks vil UK gi en bot på ca GBP2000 for en åpenbar feil fra flyselskapet. S
|
Man kan bli deportert, bare landet ikke liker trynet på deg så kan de sende deg tilbake

. Men de kan egentlig ikke gi noen bot for det er ikke krav at transportøren innenfor Schengen skal sjekke dokumentene. Selv om det har skjedd, men da vet jeg at flyselskapene har overprøvd avgjørelsen. Dog vet jeg ikke hva som har blitt resultatet av det.
UK er noe helt annet siden de ikke er medlem av Schengen avtalen og gir bøter til flyselskaper. Mange av landene har dette også som en ren inntektkilde, ser det nå for tiden i Russland, den reisende sendes hjem med bot til flyselskapet om det er en minste feil med pass eller visa. Belgia hadde dette også før Schengen avtalen da de gav flyselskapene bot på over
NOK 30.000 bare om det var en nordmann uten pass, som allikevel ble sluppet inn i landet!