View Single Post
Old 22-11-2010, 14:15   #10
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: KLM fly snudde på grunn av fulle nordmenn

De fleste flyselskaper er beskyttet mot "DISRUPTIVE PASSENGERS" gjennom Tokyo-konvensjonen (1963), og kan således med dette som grunnlag avvise pax, ev. overlevere de til politi ved mellomlanding etc.

De fleste selskaper i vår del av verden har i flere år hatt fokus på problematikken, etter at det gjennom noen år var en klar vekst i antall "disruptives" - og kabinbesetningene har opplæring i å takle slikt, og er også utstyrt for dette.

I mitt eget selskap har man snudd trenden for snart ti år siden, og antallet "disruptives" er stabilt lavt, og nærmest forsvunnet som fenomen.
Opplæring, klare prosedyrer, skriftelige advarsler på forhand i luften, samt tett samarbeid med innsjekkings-og gatepersonell før avreise er noen av virkemidlene.

Det virker på meg også som om nesten alle pax vet at man har fokus på dette, og at man er "springloaded" med hensyn til flysikkerhet. Etter 11. september 2001 har man sett dette veldig klart blant pax. generelt, og forståelsen er stor for at man har et regime i luften som ikke tillater "bråk".

Om jeg skal være veldig generell, så er det visse tegn som tyder på at nordmenn er overrepresenterte i forhold til svensker og dansker. (nyrikdom?) Men igjen - dette er veldig generelt, siden antall disruptive pax er så få hos de skandinaviske selskapene.

Tally-Ho

Last edited by Tally-Ho; 22-11-2010 at 16:34.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote