View Single Post
Old 18-09-2005, 23:05   #10
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Gransker flyepisode i Bodø

Quote:
Originally posted by THS

Ahh, ok. Da ble jeg litt klokere. Men vil det da si at all trafikk stopper opp hvis man skulle få et radarbortfall ved en flyplass og flygelederen ikke har prosedyrelappen?
Affirm.

Avvikle trafikk. Evaluere situasjonen. Innføre en og en prinsippet. Hvis man har en avtale om dette med overliggende kontrollsentral. Noe de fleste etter hvert vil få.
Påkrevd prosedyrerating ble innført 1. januar. For å ha denne atorisasjonen må man drive med vedlikeholdtrening samt påkrevd PFO, Periodisk Faglig Oppdatering. Dette gjelder for alle "delsertifikater" man måtte ha.
På de fleste flyplasser vil man droppe prosedyrerating fordi man i en kost-nytte evaluering ser at det stort sett vil være penger utav vinduet.
Når det er sagt er alle flygeledere opplært til å ordne opp skulle radaren falle bort. Men det er ikke meningen at man lenger skal drive trafikken som normalt.

Kyrre
The ATC-ist formerly known to say "report altitude and crossing radial"
atck is offline   Reply With Quote