View Single Post
Old 05-11-2010, 17:12   #48
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Varför beställde inte DY Airbus A320?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det stemmer forsåvidt. Redusert max thrust gir deg et noe høyere drivstofforbruk under climb, men dette er nok relativt beskjedent. Vedlikeholdsintervallene er nok de samme (tror jeg), men du sparer stort på forlenget levetid. Men alt dette er jo operatørinnstillinger, og har ingenting å si for maskinens pris fra fabrikant.
Jeg vet vi er langt ute på viddene nå, og kanskje burde la tråden dø av seg selv, men jeg setter litt spørsmål ved det siste utsagnet ditt.
Prisen for f.eks. to A320 med ulik thrust-rating er ikke det samme fra fabrikk.
Jo høyere MTOW, jo høyere pris, og jo høyere max thrust, jo høyere pris.
Man betaler rett og slett mer for et mer kapabelt fly.

At man bruker lavere thrust på de fleste TO ved hjelp av assumed temp eller å sette inn f.eks 24k på computeren for en gitt TO er en helt annen sak. Det er operatørstyrt og har ikke noe med prisen fra fabrikanten å gjøre.

Dag J kan veldig mye om slitasje på motorer ved derating/flex/assumed temp, og dette har vært diskutert tidligere.
Dag Viking is offline   Reply With Quote