Den hovedproblem med 261/2004 er jo at dette reglverk ble ikke skrivet for en slags hendelse som en nedlukking med langt varsel-tid av store deler av operasjoner som HV i Danmark vil gjøre.
261/2004 ble skapt med tanke av disse tre scenarier:
- Selskap ** har akseptert 195 bookinger for sitt flygning ** som bare tilbyr 189 seteplasser. Selskap ** nekter 6 pax tilgang og nekter å bekymre seg om de 6 påberørte pax
- Selskap ** har en unaturlig lang forsinkelse av 4+ timer og bekymrer seg ikke om sine pax som venter på flyplassen
- Selskap ** har tekniske eller operativer problemer og kansellerer på kort sikt sitt avgang. Alle 189 pax venter ved gate. Selskap ** er ikke villige å hjelpe de strandende pax
Dette vet også
SLV. Og derfor tror jeg dette er ikke helt ok. Intensjonen av denne reglverk ble en annen enn dette hva må nå regles i Danmark.
HV har en klart ansvar for sine pax. Så lenge som en pax ikke aksepterer en overførelse/ombooking så lenge forblir dette pax en kunde av HV og har en gjeldende kontrakt med HV.
HV må sikkert i noen tilfeller strekker seg lengre enn de har gjørt til nå. Ingen tvil. En uke ventetid kan man rett og slett ikke akseptere. Men noen timer er akseptabelt.