Siden jeg jobbet nattevakt kvelden før avreise var jeg ganske fornøyd med at helgens ekspedisjon ikke startet før sånn litt utpå dagen. Jeg satte vekkerklokka på 1130 og regnet med at jeg ville trenge litt tid på å komme meg i noenlunde våken form.
Pakket min sekk og kamerabag og kom meg ut sånn at jeg rakk 1230 bussen ned til sentrum. Jeg hater å ha dårlig tid. Ruslet litt rundt i byen på jakt etter en ok frokost. Fant meg noe som lignet på det og plukket opp en Caffe Latte hos Waynes før jeg ruslet bort til Byterminalen der Kystbussen går fra.
Det ble en begivenhetsløs tur til Haugesund sett bort i fra litt bølger i løpet av ferjeoverfarten Mortavika-Arsvågen. Ved ankomst Haugesund rett før 1600 så jeg på klokka og på trafikken og tenkte at det var like så greit å komme seg ut til Karmøy. Jeg brukte opp denne turens taxikvote på å komme meg ut til Helganes. Vanskelig å få oversikt over busstilbudet ut dit. Enkelt og greit med drosje. Ankom Helganes og fikk printet ut et skikkelig boardingkort i papp. Synes de er best og dessuten er de kjekke å ta vare på. Tok en liten rekogniseringsrunde landside før jeg kjapt beveget meg gjennom sikkerhetskontrollen og fikk et overblikk over facilitetene kjøpte meg noe å drikke i kiosken og satte meg ved et bord.
Ventetiden ble brukt til litt surfing og twitring og sånn. Samt at jeg skrev noen ord i dagens triprapport. Etterhvert som tiden gikk nærmet det seg avgang på min sannsynligvis siste tur med Fokker 50 i
SAS sine farger. Og faktisk! Min første innenriks-tur med F50.
22. oktober 2010, kl. 18.05
SAS Scandinavian Airlines
SK2328 Haugesund (HAU)-Bergen (BGO)
Economy
Fokker 50 - LN-RNF
Sete: 4F
Gummirøyken fra landingshjulene hadde omtrent ikke lagt seg før gatepersonellet kom med følgende melding over anlegget. «Innkommende fly fra Bergen har akkurat landet og vi ber reisende til Bergen og Kristiansund om å ta kontakt med gate 4». Som sagt så gjort. Jeg hadde uansett tenkt meg bort dit for å ta en kjapp prat med dem om en mulig klappsetetur. Da jeg kom dit og viste boardingkortet og presenterte min forespørsel om en tur på klapp ble hun først litt i tvil og sa at jeg måtte høre med kapteinen. Han kom tilfeldigvis forbi og han beklaget å sa at det ble det ikke noe av i dag. Det er forsåvidt helt ok det. Været var jo ikke helt på topp så jeg hadde nok ikke sett noe særlig uansett. Mens jeg stod der ble plutselig boardingkortet mitt scannet og jeg fikk tildelt en lapp med setenummer på.
Men det var tydelig at det var en travel kveldstime på
HAU. For det var et fly til Oslo som skulle gå omtrent samtidig og det viste seg at den skulle gå fra samme gate. Så da ble det litt småkaotisk spør du meg. Det var egentlig en ganske liten loadfaktor på dagens flight så vi ble pre-boardet og plassert i en liten krok mens vi ventet på klart fly. Omsider var det klart for boarding. Det var oppholdsvær. Så jeg tok frem kameraet og knipset noen helt greie bilder på vei ut. Veldig glad for at det var LN-RNF som fløy siden den fortsatt er malt i
SAS-farger. Jeg tok meg god tid og ramp-personellet bare smilte. Vel ombord ble jeg ønsket varmt velkommen og beveget meg helt bak i flyet der jeg i utgangspunktet hadde valgt sete. Men siden det var lite folk ombord valgte jeg å flytte meg frem et stykke i flyet, og jeg landet til slutt på 4F. Helt ok utsikt. Hadde jeg valgt 3F hadde det nok blitt litt bedre benplass. Men men.
Kapteinen kom fort på PA’en og informerte om kveldens flyvning som var beregnet å ta tjue minutt. Døra gikk igjen og motorene ble startet opp. Ingen push back. Flyet ble galant svingt ut og mot rullebanen. LN-
DYA til
OSL pushet samtidig som oss men måtte pent vente på Leif VIking! Enkelt og greit backtracket vi på rullebanen og tok like etter av mot nordvest. Høyt turtall ved avgang men det tok ikke mer en et minutt før turtallet ble redusert. Dagens marsjhøyde 10000 fot. Stilig! Flyvertinna kom på anlegget og informerte om at siden det var så kort flytid ble det ingen servering. Forståelig nok. Men en sjokoladebit hadde ikke gjort noe
SAS. Det hadde ikke tatt besetningen mer en 2 minutter å dele ut til passasjerene. Jaja. Sånn er det.
FL100 er muligens hverdagskost på
HAU-
BGO men ikke hverdagskost for meg. Selv om det var mye skyer kunne vi se litt av hvert inni mellom. Og etter en stund kom også
BGO til syne i det fjerne på høyre side. Det lå altså an til landing mot sør i dag. Det må nevnes at på andre siden av midtgangen var en fantastisk solnedgang.
Mye lettere skydekke i bergensområdet så jeg fikk et mye bedre utsikt. Og kunne følge med på flesland som lå i det fjerne mens vi kom lenger og lenger nord. Etterhvert svingte vi mot øst og dreide til sist mot rullebanen på Flesland.
En god del turbulens, men ikke like mye som da jeg landet med WF på
KRS i august.
Landing fem minutter før rutetid på Flesland. Vi takset inn til gate med en motor. Dørene opp. Ut med meg og inn på terminalen og videre ut i flybussen.
Alt i alt. Var det en helt grei opplevelse å fly en så kort tur. Det viktigste var nok det å logge
HAU-
BGO og samtidig få en siste tur i F50. En fin fugl som har vært en trofast arbeidshest på Vestlandet i mange år. Hadde jeg tenkt meg litt om hadde jeg nok sett på muligheten for å bli med fulgen videre med
KSU. Men hva skulle jeg ha gjort der?
Så, nå sitter jeg på hotellet med et deilig glass rødvin og filosoferer over livet og funderer på hvorfor jeg holder på med dette her? Reiser på tur til Bergen bare for å fly litt. Og hvorfor i all verden valgte jeg ikke å fly hjem samme kveld? Så kunne jeg rukket Skavlan i sofakroken. Vel vel....
Retur hjem til oljebyen sånn ca en halv time etter lunsj i morgen. Lurer på om jeg rekker en tur opp på fløyen?