View Single Post
Old 20-10-2010, 10:09   #6
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Landingslys-praksis

Quote:
Originally Posted by Keypoint View Post
De som skrur på landingslys/taxelys eller andre ting når de får landingsklarering, er ofte for å ha noe "håndfast" å forandre/trykke på slik at hjernen lettere husker at man har landingsklarering. Det fester seg til hukommelsen lettere når man gjør en fast fysisk bevegelse i tillegg til stemmen på øret som alene kan være lett å glemme i landingsfasen. Derfor hører man ofte piloter spør tårnet om bekreftelse på at de har fått landingsklarering.

I skyer og sterk nedbør kan landingslys blende pilotene på grunn av all refleksjonen som blir sendt tilbake, og noen velger å skru dem av i de tilfeller.
Dette forklarer mye. Likevel rart de ble skrudd på da vi fløy INN i skyer. Men greit å vite at det er ulik praksis! Takker.


Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Hvor i kabinen satt du? Når man flyr gjennom skyer vil jo lysene automatisk synes vesentlig bedre enn utenfor skyene, men dét er du sikkert klar over.
3F. De skruddes tydelig av og på, det er jeg sikker på. Jeg så på storbe lights hvorvidt v ivar inne i/utenfor en sky, og det skjedde to ganger at de ble skrudd på når vi gikk inn i et skylag.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote