Hei.
Ja, nå er det min tur til å debutere med en liten trip rapport som sikker er langt unna det en er vant til her inne.
Var på butikken, mobilen ringer, spørmål: Kan du være på Flesland om 25 minutter?? Ja sier jeg, det tror jeg jeg skal greie. Flott, skynt deg.
Reiser hjem med varene, henter kameraet og hiver meg i bilen igjen. Hei hvor det går i vel lovlig fart opp til Flesland.
Blir møtt i døra hos
CHC, på med drakten og ut bærer det til AS 332L2 Super Puma LN-OHE.
Her er et bildet av denne maskinen tatt i dagslys den 27. september i år.
Turen vi skal fly er fra Flesland ut til Transocean Winner og retur Flesland. Dette er en cargo tur for selskapet Lundin, og jeg er så heldig å få være med. Jippi.
Kaptein R.K og styrmann F.M er to trivelige karer, og jeg får en kort og konsis innføring i de forskjellige prosedyrene. Jeg blir med som tredjemann i dette crewet og gleder meg veldig til en uvant tur for mitt vedkommende.
Det er mørkt, regnfullt og litt vind på Flesland, så det blir ikke lett å få tatt gode bilder, men noen få ble det.
Instrumentpanel under oppstart.
Vi letter fra bane 17 klokken 19:40 med callsign HKS702 og flyr ut via ADAI 1C. På turen utover mot Transocean Winner får jeg full gjennomgang av alt som er av instrumenter og hjelpemidler.
Nytt bilde av instrumentene på turen utover.
Når vi nærmer oss plattformen vi skal lande på spør styrmannen over radioen om jeg kan hoppe ut på plattformdekket for å ta noen bilder. Dette får jeg lov til, og om ikke ørene sto i veien ville gliset mitt gått helt rundt i følge styrmann F.M.
Bilde viser LN-OHE trygt nede på dekket.
Dette var en litt spesiell tur for meg, og jaggu ble det tatt bilde av meg på dekket foran maskinen og.
Vi får klarsignal, og setter kursen hjem mot Flesland igjen. Jeg prøvde å få tatt et bilde når vi tok av, ikke verdens beste, men legger det nå ut alikevel.
Vi har fin vind i ryggen på vei hjemover, og jeg prøver meg på et nytt bilde av instrumentpanelet igjen, denne gangen uten blitz.
Da vi var nede på plattformen fikk vi til og med langet inn en pose med mat, og jeg fikk to virkelig gode skiver med deilig pålegg. I tilegg var det valg mellom småkaker og yougurt. Takk til folkene på plattformen.
Vi kom inn mot Flesland via sydenden av Sotra, og landet trygt og godt på bane 17 etter en visuell innflyging klokken 21:45.
Toatal flytid ble 2 timer og 5 minutter. IFR ble 1 time og 30 minutt og hele turen gikk under såkalt "night time".
Tusen takk for turen gutter, dere er noen kjempekarer som virkelig tar vare på noen av oss som lever og ånder for luftfart.