Primitivo er en "up and coming" drue fra stiletthælen i støvlelandet.Man har gjort
DNA-analyse av den,og konkludert med at den er opphavet til Californias Zinfandel.Til Apulia har druen høyst sannsynligvis kommet fra Montenegro og Kroatia-traktene,og i disse områdene drikkes vinen til lokale,godt krydrede kjøttretter som cevapcici,caclik og et utall grove pølser av forskjellig opphav.Da er det bare naturlig at "i pugliesi" har en rett som ligner: Gniumirieddi. Innmat av lam smaksatt med pecorino (fåreost),spekk,sitron og persille.Dette rulles i tommetykke pølser,ca. 7-8 cm lange og grilles på spidd over trekull.I stedet for innmat kan man selvfølgelig bruke annet kjøtt av lam eller kalv/okse.
Vinen er en utmerket kjøttvin og går til det meste av sorten.Anbefaler at vinen får en halvtime i kjøleskapet.Den smaker best mellom 15-17 grader.Pasta med krydrede kjøttsauser er også utmerket følge.Husk at jo sterkere krydret,jo kjøligere bør vinen være.
dc8-63: Det blir nok en og annen
SEA-tur på meg fra våren av.Da skal det bli hyggelig med en pub-crawl (innen visse grenser selvsagt!) melom div. mikrobryggerier.I mellomtiden nyter jeg mine ale's på Mikrobryggeriet i Holtegata eller i London.
Ice-varianter av øl? Pføyyyy! Greit hvis du ikke liker øl,men liker å "stå på ramma" sammen med andre og "slå vannet av potetene"!