I
SAS i Sverige har man i noen år hatt en ordning som kalles "walk-a-mile", der man oppfordres til å ta en dag og gå sammen med en kollega i en annen avdeling og se hvordan de jobber og hvordan han/hennes arbeidsdag er. Tanken er at man skal lære litt om andres hverdag og få en større forståelse både for kollegers jobb og for hvordan selskapet opererer generelt. Da min sjef kom med oppfordringen var jeg ikke sen til å melde meg som cabin crew!
I går fikk jeg dermed en helt annen dag på jobben enn vanlig. 07:00 var jeg klar for briefing med "mitt" crew - AP Ellen og hennes crew Stine og Josefine. Utstyrt med serveringsjakke (den lyse) med skilt med "trainee" på, og ellers min mørke dress og mørke slips (jeg fikk ikke stille i uniform av sikkerhetshensyn) skulle jeg følge Ellen hele dagen, og Stine og Josefine var også med oss på alle fire legs. Dagens plan var
OSL-
CPH-
OSL +
OSL-
BOO-
OSL
Avgang
OSL 08:20 on time, og jeg fikk servere frokost og brød, pluss kaffe og te i Economy Extra. Det gikk overraskende bra, etter en superkort briefing.
Vel nede på bakken, gikk jeg walk-around med kapteinen mens cleaning tok seg av maskinen. Deretter var det greating av påstigende pax. Så var det safety-demo (som fikk min ene kollega til å brekke av latter....) og off to
OSL med ganske få pax i Economy Extra. Lett måltid, kaffe og te (som jeg nå fikk ansvar for å brygge). Forsøkte oss på litt tax-free salg, passet på et par UM'er ogh delte ut litt gaver til barna. Landing på
OSL i cockpit med flott utsikt - de har kanskje et trangt kontor der foran, men utsikten er det ingenting å klage på!
Vel fremme på
OSL tok vi forvel med cockpit-crewet og "vår" 737-783 og gikk til Crew-basen for en liten lunch og litt slæppis før neste flight.
Neste flight var
OSL-
BOO, en lengre flight med et annet servicekonsept enn
CPH. Her gikk vi gjennom kabinen og sjekket at det ikke lå ting i setelommene eller hattehyllene, før vi slapp på seks UM'er (blant annet de to jentene vi hadde med fra
CPH) og en rullestol. Så var det å stille seg foran i døren og ønske alle velkommen sammen med AP Ellen (og denne gang var det stinn brakke). Ny safety-demo (som gikk bedre denne gangen). Så var det kaffe/te-brygging (og jeg gjorde dagens første bommert og tok kaffe i tekannen! (en kardinalsynd for en hver tedrikker og jeg skammer meg...), men nå vet jeg at kaffekannene har små røde merker mens te har små hvite (se etter det på neste
SAS-flight). Med fulllastet vogn var det ut og selge sandwicher, ciabatta og varm pizza, og etter en liten bommert fikk jeg teken på betaingsterminalen også! Men, at man skal gi passasjeren en serviett under glasset/koppen bommet jeg på ganske ofte....
Vel oppe i
BOO var vi litt sene inn pga motvind, og jeg trodde det skulle holde hardt å snu på 25 minutter (det er ikke cleaning innenlands, så vi måtte rydde kabinen før neste flight) - men alle sto på og vi fikk alel pax ombord og push-back før tidtabell! Så var det samme rutine ned - safety-demo satt nå! Kaffe/te servering og salg av mat og drikke sørover også, leker til barna og et par runder med kaffen (og nei, jeg sølte ikke på noen!). Vel nede i
OSL tok cockpit-crewet 737-705'en videre til
BGO, mens cabin (inkludert undertegnede) logget av og tok kvelden.
En velding interessant dag, som har gitt meg mye læring og kanskje litt mersmak....