LX har ikke en av de største IC flåtene i Europa med sine 26 fly, f.eks er IB, BA, KL, AF og LH større.
Da KL ble oppkjøpt var det mange som spådde at KL ville leve videre som et turistselskap, som kun tok seg av B-destinasjoner, og at AF dermed kunne skumme fløten. Styrking av
CDG og svekkelse av
AMS var det de fleste så for seg, og nedskjæringene kom til å komme i Nederland. Dette har ikke skjedd, i stedet har selskapene utviklet seg videre omtrent på samme måte som dersom KL ikke var blitt oppkjøpt.
LX overlever under LH sin paraply fordi det er et marked for IC fra Sveits, men også fordi LX tiltrekker kunder fra andre land ved hjelp av et konkurransedyktig produkt.
På samme måte kunne
SAS levd videre under XX sin paraply, og det er fint rom for 26 IC maskiner stasjonert i Skandinavia dersom feed inn til
FRA/
CDG og
AMS hadde blitt routet om
OSL/
CPH/
ARN i stedet.
Man vil ikke konkurrere med seg selv, men skape et produkt som er slik at man unngår å tape kunder til konkurrenten.
Oppkjøpene av KL, OS, LX og SN viser vel alle at oppkjøp ikke betyr nedleggelse av IC, men heller en mer levedyktig variant.