View Single Post
Old 06-10-2010, 13:07   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Air France-KLM-SAS?

LX har ikke en av de største IC flåtene i Europa med sine 26 fly, f.eks er IB, BA, KL, AF og LH større.

Da KL ble oppkjøpt var det mange som spådde at KL ville leve videre som et turistselskap, som kun tok seg av B-destinasjoner, og at AF dermed kunne skumme fløten. Styrking av CDG og svekkelse av AMS var det de fleste så for seg, og nedskjæringene kom til å komme i Nederland. Dette har ikke skjedd, i stedet har selskapene utviklet seg videre omtrent på samme måte som dersom KL ikke var blitt oppkjøpt.

LX overlever under LH sin paraply fordi det er et marked for IC fra Sveits, men også fordi LX tiltrekker kunder fra andre land ved hjelp av et konkurransedyktig produkt.

På samme måte kunne SAS levd videre under XX sin paraply, og det er fint rom for 26 IC maskiner stasjonert i Skandinavia dersom feed inn til FRA/CDG og AMS hadde blitt routet om OSL/CPH/ARN i stedet.
Man vil ikke konkurrere med seg selv, men skape et produkt som er slik at man unngår å tape kunder til konkurrenten.

Oppkjøpene av KL, OS, LX og SN viser vel alle at oppkjøp ikke betyr nedleggelse av IC, men heller en mer levedyktig variant.
Dag Viking is offline   Reply With Quote