View Single Post
Old 06-10-2010, 12:12   #16
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Det blir nok altfor enkelt å si.

Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter).

Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig.
Dette har jo med hvordan organiseringen av eierforholdet til flyplassene er.
Alternativet til å gjøre det som idag er jo at flyplassene som går i overskudd betaler inn overskuddet til Statskassen (ca. 800 mill) for at Staten deretter betaler ut det samme beløpet til de regionale flyplassene i støtte over statsbudsjettet.

Du har et litt enkelt regnestykke her. Dersom Staten ikke skulle subsidiere de flyplassene som ikke går med overskudd på denne måten, så hadde det ikke vært mange flyplasser igjen her i landet. Det koster selvfølgelig flyselskapene penger, men det genererer også inntekter. Legger man ned alle flyplassene som går med underskudd, så ville nok de som idag går med overskudd, heller ikke tjent penger. Et fly som tar av fra TRD f.eks, må nødvendig vis lande en plass. Uten mate-rutene fra de mindre flyplassene forsvinner masse inntekter for Avinor og mye av passasjergrunnlaget ut for de fire store.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote