View Single Post
Old 27-09-2010, 22:58   #12
Seabee
ScanFlyer Silver

Norge Re: Lengde på kortbane på Øyrane

Dette var en meget interessant tråd!! Historien om "kortbanenettet" er også svært interessant, og inneholder en del myter som er verdt å forske mer på! Om jeg ikke tar feil, så er det en kar ved NLMU (edit: Per Arvid Tellemann) som holder på med en avhandling om kortbanenettet sin historie.

Det er mange som tror at Håkon Kyllingmark er mannen bak kortbanenettet; også kalt "Kyllingmarkene". Men i mine pågående undersøkelser om historien til Vestlandske Luftfartselskap AS (VLS), har jeg funnet at ideen om kortbaneflyplasser kom mange år før...noe som også blir nevnt i de meget interessante internettsidene til Avinor om Førde flyplass sin historie. Flyet som kunne vært hele Norges "kortbanefly" ti-femten år tidligere enn Twin Otteren var "TWIN PIONEER" (dessverre ikke nevnt i Tellemanns artikkel på LMUwiki)! Dessverre ble det ikke slik...og det var nok dette som tok livet av VLS.

Her er et bilde av sjøflyhavna på Øyrane/Førde.

Legg merke til flytårnet i høyre del! Jeg har hørt at dette tårnet ble brukt også da det var landflyplass på Øyrane - og at de IKKE kunne se flyene på rullebanen fra tårnet!?

Jeg var en gang med på et NAK seminar i Førde ca 1985 (vi kjørte bil fra Radøy og opp) - og da husker jeg at en besøkende Cessna 172 kjørte utfor enden av rullebanen på "glatta". Så banen kunne nok oppleves som "kort", ja!

Steinar
http://www.seabee.info

Last edited by Seabee; 28-09-2010 at 08:38. Reason: Tillegg
Seabee is offline   Reply With Quote