Dette var en meget interessant tråd!! Historien om "kortbanenettet" er også svært interessant, og inneholder en del myter som er verdt å forske mer på! Om jeg ikke tar feil, så er det en kar ved NLMU (edit: Per Arvid Tellemann) som holder på med en avhandling om kortbanenettet sin historie.
Det er mange som tror at Håkon Kyllingmark er mannen bak kortbanenettet; også kalt "Kyllingmarkene". Men i mine pågående undersøkelser om historien til Vestlandske Luftfartselskap AS (
VLS), har jeg funnet at ideen om kortbaneflyplasser kom mange år før...noe som også blir nevnt i de meget interessante internettsidene til Avinor om Førde flyplass sin historie. Flyet som kunne vært hele Norges "kortbanefly" ti-femten år tidligere enn Twin Otteren var "TWIN PIONEER" (dessverre ikke nevnt i Tellemanns artikkel på LMUwiki)! Dessverre ble det ikke slik...og det var nok dette som tok livet av
VLS.
Her er et bilde av sjøflyhavna på Øyrane/Førde.
Legg merke til flytårnet i høyre del! Jeg har hørt at dette tårnet ble brukt også da det var landflyplass på Øyrane - og at de IKKE kunne se flyene på rullebanen fra tårnet!?
Jeg var en gang med på et
NAK seminar i Førde ca 1985 (vi kjørte bil fra Radøy og opp) - og da husker jeg at en besøkende Cessna 172 kjørte utfor enden av rullebanen på "glatta". Så banen kunne nok oppleves som "kort", ja!
Steinar
http://www.seabee.info