Takk for tall, FBU4Ever.
Da kan vi vel en gang for alle avlive myten om at 340 er veldig uøkonomisk og en "gas guzzler"
Jeg vil anta at 330 er mest lønnsom på kortere ruter, der
MLW er begrensende for hvor mye payload man kan ta med. Når ruten blir lengre og lengre vil 330 maxe ut på MTOW, og dermed må payload reduseres. Den vil fremdeles være mer lønnsom for en viss rutelengde, siden den bruker mindre drivstoff. Etter hvert som ruten blir lengre og lengre, vil man måtte sette igjen mer og mer payload med en 330, mens 340 kan gå med max payload. Da vil man nå et skjæringspunkt der 340 vil være mer lønnsom, pga mer payload, til tross for høyere drivstoff-forbruk.
Dette forutsetter selvsagt at man har et marked for å fylle buken med frakt.
Til sammenligning bruker en 767-300ER ca 5 tonn i timen, og en 747-400 10 tonn (12 tonn de første timene på lengre turer).
777-200ER bruker vel ca 7 tonn i timen på middels lange ruter?