Min anbefaling er å ta så mye du føler du har motivasjon til i Norge. Har du jobb her hjemme, så finnes det ikke smarte alternativer i utlandet. Ikke bruker du nødvendigvis lengre tid heller. Poenget med USA helt borte hvis du ikke har tenkt å bruke tid der som instruktør etter at
CPL IR/ME
CFI og CFII papirene dine er i boks, da kostnaden forbundet med konvertering til
JAR-FCL kommer på ca 140.000,- dersom du ikke har mer enn x antall timer totaltid i loggboka.
Til sammenligning kommer full
CPL IR/ME pakke på ca 291.500,- på Luftfartsskolen (ikke billigst). Slik markedet er akkurat i dag, så finnes det jo ikke behov for instruktører i USA. Flere bekjente som er der nede nå og sliter med å passere 100 timer på 6 måneder...!
USA:
FAA CPL IR/ME à ca 25.000$ = 150.000,- (
PEA)
JAR FCL konvertering = 150.200,- (Luftfartsskolen på Seneca V)
Norge:
JAR CPL IR/ME à 291.450,- (Luftfartsskolen på Seneca V)
Ganske likt som du ser, men i USA har du ikke muligheten til å tjene litt penger på si slik du har i Norge. ATPL teorien (43.000,-) kommer i tillegg uansett om du gjør flygingen i Norge eller USA.
PPL i Norge
6.000,- (ca) Med. Class 1 - like greit å ta class 1 med en gang
15.000,- (ca) teori pluss eksamensgebyrer, oppflyging osv ++)
60.750,- 45 timer i Ringerikes Motorflyklubb à 1050,- + instruktør à 300,-
= 75.750,- (Basic PPL)
Videre for å fly seg opp til minstekrav for CPL programmet
7.500,- Mørkeflyging inkl instruktør
105.000,- 100 timer
PIC timesamling à 1050,- (spar penger ved å dele kostnaden på venner som vil fly)
=112.500,-
Totalt fra 0 til 150 timer totaltid og 100 timer
PIC koster det ca 188.250,-
188.250,- Fra 0 - 150 timer
PPL nivå
43.000,- ATPL Teori og klasseromsundervisning
291.450,- Luftfartsskolen med Seneca V og 172 G1000 (76 timer)
29.000,-
MCC på Luftfartsskolen
25.000,- Diverse gebyrer
576.700,- Totalt fra 0 til 226 timer - ATPL(f) CPL IR/ME og MCC i Norge.