Jeg skal ikke sverge på dette med kveldsfly fra FBU til Hamar men jeg tror ikke det stemmer.Dagen for oss på AFIS ble avsluttet med ankomst fra
BGO/
TRD ca kl 20.00.
Ruten til
SVG ble diskutert mange ganger men pga at det bare var et fly tilgjenggelig så valgte man
BGO på vestlandet for der var det gode connetctions videre til bla
SVG. Husk at Twin Otteren gikke fra
ENHA kl. 0650 og var i
BGO ca kl. 0800. Widerøe stasjonerte en Twin Otter med mannskap og mekaniker og hadde night stop på Hamar. Ruta til
BGO var utvilsomt den beste. FBU ruten gikk som regel tom og ble kuttet ut etter noen måneder og
TRD led også samme skjebne slik at det kun ble satset på
BGO med en morgen og en ettermiddags fly man-fre samt ettermiddagstur på Søndager. Dagene som AFIS kunne bli lange med kun to fly på rute men vi hadde til tider også endel charter/ambulanse samt klubbflyging. Spesielt var det en utfordring å jobbe søndags ettermiddag hvor trafikken var ti-doblet i forhold til ukedager.
Når det gjelder det operative ved Hamar Lufthavn så lå flyplassen faktisk i 3 kommuner ( i dag 2 ). Hvis man landeri fra nord (bane 15) så ligger de første 300 m i Ringsaker kommune. Tårn og apron ligger i Hamar Komunne mens bane ende 15 lå i daværende Vang Kommune (nå sammsnlått med Hamar). Man kan bare tenke seg hvilket kommunalt "sirkus" det var hver gang det skulle gjøres noe der oppe, både innen vedlikehold og oppgraderinger. 3 meget forskjellige tekniske etater å forholde seg til, 3 kommunstyrer osv osv. Tårnet ble derfor bare utstyrt med det aller nødvendigste. 1 ny radio,
QNH måler og en telefon.