View Single Post
Old 30-08-2005, 22:27   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Norge ENHA Hamar Lufthavn 1988-1991

Egentlig så var det litt motstridene at det skulle bli ruteflyging ut fra ENHA. Folk i området var slett ikke "vant" med å bruke fly, og dette var også før billig-billettenes tid slik at man f,eks måtte være borte natten mellom Lørdag og Søndag for å få noen som helst rabatt. Sterke krefter i Hamar området anført av (nå avdøde) flykaptein i Widerøe Ole Martin Nordbye jobbet hardt og inntens mot myndigheter og kommune samt det lokale næringsliv for å få dette til. Det hjalp også VELDIG at samferdselsministeren het Kjell Borgen og var fra Hedmark. I løpet av noen hektiske måneder sommeren 1987 så fikk flyplassen nytt tårn ( det gamle står visst på Starmoen ennå) og det ble kjøpt inn nødvendig instrumentering. Helt til de siste dagene før åpningen i november(??) 1987 så var det usikkert om Widerøe ville få lov ( av departementet) å begynne å fly utifra Hamar da selskapet, den gang, var mer eller mindre, helsubsidiert av staten og at ruter fra ENHA ikke ville utløse noen form for støtte. Løsningen ble at WF tok dette på sin egen kappe og brukte "oppsparte" midler til å finansiere dette prosjektet. AFIS tjeneste ble ordnet ved at en tidligere AFIS-fullmektig som jobbet på Oslo ACC ble "hedhuntet" til jobben samt at 2 flygeledere fra ENGM, bosatt i distriktet, tok på seg å få skiftplanen til å gå opp ,inntil nye og egne AFIS fullmektiger kunne utdannes. Selv startet jeg på AFIS kurs på Gardermoen i januar 1988 og ble sertifisert til ENHA i april samme år.
Den første tiden gikk det ruter til BGO t/R 2 ganger om dagen på dag 1,3 og 5 mens TRD ble befløyet dag 2 og 4 med samme frekvens. Midt på dagen( ikke med night.stop på FBU ble det fløyet en t/R FBU. Jeg kommer tilbake med mere stoff om "livet på ENHA" i nærmeste fremtid.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote