Ikke dårlig de hadde såpass mye holding fuel med seg!

Når det er sagt, sparer en som regel opp noen minutter ekstra underveis, og for Gatwick til Madrid er det ikke usannsynlig at det brukes ca. 5min mindre fuel underveis pga. snarveier, mer fordelaktig vind etc. I dette tilfellet visste de at der var dårlig vær i området og derfor tok ekstra for å ta høyde for evt. venting...men 40min stenging var nok ikke forutsett. Det må ha vært ganske ille for at flyplassen var stengt så lenge...
Fuel regnestykket er som følger:
Taxi fuel for taxing fra parkering til rullebanen som er beregnet for avgang (rundt om 200kg for Gatwick).
Trip fuel (vil gjette 5000kg eller så for Gatwick til Madrid).
Contingency fuel som er en slags slakk for ufordelaktig vind, omveier, dårligere ytelser osv. og som er 3% eller 5% av fuel som er beregnet for flygingen (trip fuel) (så rundt om 150kg til 250kg for Gatwick til Madrid).
Alternate fuel som er fuel for flyging fra destinasjon (Madrid) til alternativet (Valencia) (litt over 1000kg vil jeg gjette på for din tur).
Final reserve som er 30min flyging i 1500ft over ankomstflyplassen (rundt om 1200kg).
Så kommer hva de måtte ønske av ekstra på toppen av dette (200kg per 4min eller en runde i holding). For din flyging var dette nok rundt om 600kg når dere tok av fra Gatwick
Så totalt for din tur hadde dere med ren gjetning ca. 8000kg fuel ombord før motorene ble startet på Gatwick. Har aldri flydd Gatwick til Madrid men tallene er modifiserte fra A320 til Malaga og Madrid passeres på veien dit.
Der er ikke noe som stopper noen og ta av med minimum fuel (som er alt bortsett fra ekstra-delen), så rundtom 7500kg for Gatwick til Madrid, og det er jo hva selskapet ønsker siden det koster mye penger og frakte fuel rundtomkring. Er været fint er det ikke noe i veien for å gjøre det, men kanskje ikke til en plass som Madrid siden
ATC i Spania kan være litt uberegnelige for å si det slik
For selskapet jeg er i er det vanlig med 4min ekstra på alle flyginger, og det er det vi tar av med hvis været er fint etc., men på alle flyginger til London (Heathrow eller Gatwick) er der minimum 20min ekstra da dette er et krav til alle siden holding er mer normalen enn unntaket...
Uansett vil der alltid være final reserve ombord når du lander. Hvis det under en flyging blir klart at en vil begynne å bruke av final reserve er de pålagt å gi mayday melding med dertilhørende prioriteter osv.
Håper dette kanskje satt litt lys på det hele...