View Single Post
Old 30-08-2010, 23:04   #4
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
Default Re: Hvem støyer mest - Ryanair eller Norwegian?

Sånn litt på bakgrunn av hva "core scanair" angår, kvier jeg meg litt for å uttale meg, men jeg kan gjerne referere til en del tråder hvor jeg har fått gode svar om noe liknende

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=54668

På spørsmål om ;
2: Hvorfor bråker flyene mer noen ganger ved take-off? Et litt bredt spørsmål, men jeg tenker i retningen variasjon av thrust ved take-off, samtidig som vind og værforhold "fører" lyden med seg? Bruker man mer kraft i dårlig vær, eller er økningen i lyd kun forsterkning fra vinden?

3) (Hvorfor) bråker "sydenflyene" mer enn de vanlige? Vi har mer eller mindre daglige besøk av Boeing 737-800 gjennom hele året pga Svalbardruta (noen ganger flydd av -700), men jeg opplever de fleste B738 fra f.eks SunExpress og de airbusene som er innom mer bråkete enn det gjennomsnittlige "Svalbardflyet". Er det fordi sydenflyene er "stappfulle" av turister?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
2. Lyd: Et lett fly kan ta av med inntil 25% mindre motorkraft ifht full avgangskraft. Det bråker mindre da. Dårligere vær, men spesielt dårlig føre, vil nok medføre større behov for skyvekraft. Men vindretningen, temperatur, fuktighet, ekko i fht der du står når du hører flyet, vil påvirke hvor sterk eller svak du oppfatter den. Og så er noen motortyper mer støysvake enn andre - men siden du bor i Tromsø er det nok relativt like flytyper og motortyper du hører. Nevner også at bare på 737 kan du oppleve en maks sertifisert skyvekraft på "samme motortype" på fra 18,5 tonn til 27,3 tonn, og innenfor disse tallene finnes det igjen et utall "derating"-muligheter.

3. "Sydenflyene" er gjerne relativt fulle, er større (-800) og har mye kraftigere motorer enn de mindre 737ene, og i tillegg har de kanskje med seg 10 tonn (som tilsvarer vekten av 100 passasjerer) mer drivstoff enn de pleier for en tur på norsk innenriks eller til Svalbard. Den økte avgangsmassen krever mer skyvekraft - derved mer lyd.
Litt svada-analysering fra meg; 737-300 har en kraftigere motor, men kan jo samtidig være mindre lastet enn Ryanairs flighter? Jeg vet at det iallefall er tendenser til lave passasjerantall til/fra Rygge fra byen min
Polaris is offline   Reply With Quote