Quote:
Originally Posted by Jumper G5
Det er antakeligvis fordi flyene er forholdsvis tunge, lander i veldig varme temperaturer i DXB og har korte turnarounds på bakken. Den høye energien som er lagret i dekk og bremser i form av varme forsvinner relativt sakte ut i den omkringliggende luften, og ved taksing og litt bremsing på bakken på vei ut til rullebanen igjen lagres temperaturen/energien videre.
En måte å kjøle bremsene på er å la hjulene henge ute litt etter avgang, noe "vår" gjeng har gjort i halve sommer i varmere strøk, men da med mindre fly med full last. Kjenner ikke til A-serien, men noen som flyr dem kan kanskje si noe om det er bremsetemperaturmålere og prosedyrer for dette, eller om det er flygerteknikk.
|
Ja, dette høres jo rimelig logisk ut, i og med at det er meget varmt her nede. Tenkte ikke på den problemstillingen, men den er jo høyst aktuell her nede med temperaturer på oppimot 40 celsius midt på dagen.
Takk for svar!