View Single Post
Old 22-08-2010, 16:15   #2
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Qantas Den lange reisen

Fortsettes her...

Leg 2:

Qantas Airways
QF32
LHR-SIN
30.06.10
Avgang: 12:05
Ankomst: 08:00 (+1)
Airbus A380-800 (!)
VH-OQB
Sete 86D
Economy Class.

Vi var tidlig ute, men jeg hadde hvertfal ikke noe i mot å tilbringe litt ekstra tid på LHR. Da taxien nærmet seg skimtet jeg kjempen vi skulle fly med som allerede stod på Gate. En enorm rød hale med en hvit kenguru på raget høyere enn alle andre fly som var på LHR denne onsdagsmorgenen. Hadde sjekket inn på nett dagen før, men jeg hadde ikke fulgt med og det viste seg at hos Qantas kan man velge seter allerede 7 dager før avreise. Det kom derimot ingen mail om dette, så da jeg sjekket inn dagen før var bortimot alt tatt. Det ble derfor 86DEFG på oss. En fireseter i midten på 3. bakerste rekke (bakerste vindu nede når man ser A380en utenfra). Var litt skuffet over dette da jeg gjerne ville hatt vindusseter. Vi måtte gå i vanlig insjekkingsskranke likevel (Fant hvertfall ikke noen bag-drop skranke eller automater) og spurte om det var mulig å få 4 seter i nærheten av hverandre med hvertfall et vindussete, men flyet var helt fullbooket så det gikk ikke. Etter å ha kvittet oss med baggasjen var det gjennom security, hvor det igjen pep på meg og jeg fikk en virkelig grundig sjekk. Det var noe som slo ut og etter å ha grav dypt i lommen fant jeg et stykke tyggispapir som det tydeligvis var metall i. Beklagte til kontrolløren og slapp igjennom. Etter litt kikking i taxfree var jeg klar for å finne gaten og ta kjempen i nærmere ettersyn! Det stod foreløpig ikke noe gate på skjermen, men det var ikke så vanskelig å lokalisere den der den stod på Gate 1.
De andre i reisefølget hadde gått for å kikke i butikkene. I det jeg nærmet med svingte enda en kjempe inn rett forran nesen på meg på gate 2 eller 3. Denne tilhørte Singapore Airlines og skulle returnere til Singapore bare 5 min før vår flight til samme plass. Ble stående å kikke på da denne parkerte og alt som skjedde rundt, før jeg beveget meg helt ut i gate 1 og beundret "vår" kjempe, VH-OQB Hudson Fysh.

Vårt fly, A380-800 VH-OQB.

Singapore Airlines med sin A380 skulle samme plass som oss bare 5min før.

Det er store dimensjoner over A380!

Det var veldig stille og rolig i gangene og gatene på denne piren som inneholdt gate 1-5. Fant etterhvert resten av reisefølget og vi satte oss likegodt tilrette innenfor skranken på gate 1. Det var ingen andre i nærheten og flott utsikt over taksebanene, så her slappet vi av frem til det nærmet seg avgang. Da de første gatepersonalet ankom spurte de om vi skulle fly med QF32 og da vi skulle det måtte vi bare bli sittende. Litt etter begynte det å komme flere pax og etterhvert også crew. Litt under timen før avgang ble boarding annonsert og de som reiste med barn fikk gå ombord først. Regnet ikke med at vår sønn på 12 ble regnet som barn, han måtte hvertfall ha full voksenbillett, men en av gatepersonalet kom bort til oss og sa at vi kunne bare gå ombord. var derfor blandt de aller første ombord i economy class.
Og visst var flyet stort også innvendig! Hadde ikke så mye å sammenligne med da, da det eneste widebody fly jeg hadde flydd før var Braathens SAFE 767-200 en gang på tidlig 80-tall og det husker jeg svært lite av. Veldig fresht og fint var det hvertfall og svært behagelige stoler til tross for 3+4+3 config. Vi satt i orange sone bakerst, de to sonene foran var grønn og rød. D.v.s. tøyet i alle stolene var i den aktuelle fargen. Baksiden av stolene var i en ganske mørk hardplast med carbonfiber-look. Qantas har alle economy setene i 1. etg. Oppe er det business og economy extra, også er det first helt fremme i 1.etg.
Hyggelig crew ønsket oss velkommen og spurte litt om hvor vi skulle og om det var første gang vi fløy så langt. De ble svært positive da vi fortalte at vi skulle videre til Australia neste dag (Boaringkortet viste jo kun SIN selv om denne maskinen jo fortsatte til SYD). Stolene var av typen som slider i stedet for at man bare justerer ryggen. Det er mye mer behagelig for den som sitter bak. Det hadde også forhvilenett istedet for fothviler. Dette ble jo helt borte når det ikke var i bruk, og var ikke i veien som ofte fothviler er når den ikke er i bruk. Klarte derimot ikke helt å bestemme meg for om jeg likte nettet i bruk eller ikke. Det var festet med noen slags strikk, slik at tyngden fra føttene gjorde at det sank så å si helt ned i gulvet. Det ble derfor ikke så mye effekt i det syntes jeg, men noe støtte gav det jo. Stolene var utformet slik at man kunne strekke benene helt ut i disse nettene, men ved kneet var det ikke for mye plass, og knyttnevetest også her bare så vidt bestått, selv om det var bedre enn på SAS. Det lå et kit i hver stol som inneholdt: pute, pledd, øyemaske, tannbørste og tannkrem samt hodetelefoner. Ettersom vi ikke hadde bruk for det meste av dette ennå, ble det forholdsvis trangt da dette ble lagt i lommen i setet foran. Det ble i stedet til at jeg oppbevarte det jeg ikke brukte under mitt sete. Kunne selvfølgelig også ha lagt det i hattehyllen, men det var så mye folk i mittganga at når jeg først hadde satt meg valgte jeg å bli sittende. Var jo ikke så lett å se noe særlig ut vinduet, men flyet var utstyrt med Skycam plassert på toppen av halefinnen. Noe dårlig oppløsning, men gøy å følge med. Ellers var AVOD systemet her virkelig i toppklasse. God skjerm og fjerkontroll. Et hav av filmer, spill, tv-serier musikk og div. infoprogrammer om alle Qantas destinasjoner samt språkkurs og selvfølgelig Skycam og moving maps. Ble virkelig imponert over dette, og selv om jeg ikke hadde så mye å sammenligne med slo det også alt annet vi hadde senere på reisen. Ca. 30 min etter skjema begynte kjempen å bevege seg og etter en lang tur langs rullebanen satte den omsider snuten i været! Det var noe turbulens under climb, men ikke for mye. Lydnivået var svært behagelig.
Testet ut div. spill på AVODen før maten kom. Vi fikk utdelt meny, hvor det også stod en fin "timeplan" over hva som ble servert når. Her stod det også et utvalg av sterkere drinker som congac og whiskey, men det var aldri noen som tilbydde oss dette. Da det var klart for servering valgte jeg en kylling og potetrett. Husker ikke hva det andre valget var, men den jeg tok smakte hvertfall godt sammen med en Australsk Shiraz. En liten stund etterpå delte de ut en pinneis til dessert. Etter maten så jeg en film og et par episoder av tv serien Californication før jeg ville prøve å sove litt. Lyset hadde blitt dimmet i kabinen og alle ved vindu spurt om å trekke ned gardinene. Tok på meg både øyemasken og ørepropper, men klarte likevel ikke å sove. Det var nok mer p.g.a. tida på døgnet (var vel 5-6 tida i forhold til avgangstida) enn p.g.a. dårlig comfort, og selv om det hadde blitt forholdsvis lite søvn natta før var dette for tidlig for meg å sove. Dermed ble det enda noen flere episoder av Californication, litt spilling, lesing og videre utforsking av AVODen. Det var en self-service bar bakerst i flyet og dette var jo like ved der vi satt, så hadde noen turer dit, selv om utvalget kun bestod av vann, cola, sitronbrus, en slags muffins, en type kjeks og bananer. Det var også forholdsvis romslig rundt denne slik at man kunne strekke litt på bena. Spurte crewet om det var lov å gå opp trappen til 2. etg. men det var det desverre ikke. Ellers var det svært romslige toaletter, hvertfall de som lå ut mot sidene av flyet, og som tidligere nevnt, mye større enn på hotellet vi hadde på Heathrow!
Stilte etterhvert klokken over på Singapore tid, og da den ble rundt 6 var det tid for frokost som bestod av en egg og pølsesak med en hel masse kokt spinat til. Egget og pølsene var ok, men er ikke noen kjempefan av spinat, hvertfall ikke i de mengdene. Hadde appelsinjus og kaffe til, og hadde gjerne tatt opptil flere kopper kaffe, men fikk aldri spørsål om påfyll. Det ble også delt ut imigrasjonskort, som vi fylte ut. På baksiden stod det med store røde bokstaver: "WELCOME TO SINGAPORE, DEATH FOR DRUG TRAFFICERS BY SINGAPORE LAW" Hadde nå ikkeakkurat tenkt å starte med noe smugling, men det sier jo litt om hvor strenge lover det er i dette landet!
Begynte så nedstigninga og prøvde å kikke ut av vinduene som best jeg kunne for å få sett litt av Østen for første gang. Landet ganske tungt noen minutter før rute på Singapore Changi Airport om morgenen torsdag 1. juli.

Fortsettelse følger...
Norwing is offline   Reply With Quote