Thread: 90 i livsfare
View Single Post
Old 25-08-2005, 22:14   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Default Re: 90 i livsfare

Ironi og ironi - prøvde a myke det opp litt med bruk av ordet "Kanskje", men ømme tær ble det likevel

Spørsmålet er også om ikke et visuelt kart bør oppdateres med referanse til viktige endringer i bebyggelse og veinett over tid. Under har jeg visualisert de to stedene som forekommer i rapporten - Aksdal og Grinde.

Det er ikke mange meterne mellom de to punktene i luftlinje, men mens Grinde er et gammelt knutepunkt med veldig spredt bebyggelse (veikryss mellom E134 og Rv515 - en smal vei som går inn til Nedstrand), så er Aksdal det nye kommunesenteret for Tysvær kommune med mye byggeaktivitet (nytt stort kjøpesenter for tysværbuen som må bli kvitt pengene som han tjener på Kårstø, nytt rådhus - sponset av Statoil, terminal for Kystbussen/Haukeliekspressen, Tysværtunet med "Reisen til Amerika" - Cleng Peerson kom fra kommunen og han regnes som den norske emigrasjonens far). I tillegg er Aksdal stedet hvor de to veiene E39 (Kyststamveien) og E134 (Veien over Haukeli - lokalt kalles den Skjoldaveien siden den var først og fremst veien for haugesundere som skulle inn på hytta ved Skjoldafjorden ) møtes/smelter sammen (de splittes litt lenger nord gjen ved Våg i Grindafjorden). Med andre ord er i dag Aksdal et mye bedre visiuelt punkt enn Grinde, og er ikke det det som er viktig for slike punkt? Derfor undrer jeg meg litt over den dårlige lokalkjennskapen utvist fra sørsiden av Boknafjorden. Fonetisk er det også himmelvid forskjell på Aksdal og Auklandsfjord.

"Klare tanker" fra en ex. karmøybu