Jeg har gravd litt i arkivet, og jeg sitter faktisk med en kopi av et brev av 8. mars 1947 fra "direksjonen" i DDL til
SAS i Stockholm ang. utleie av OY-
AIB. Jeg har også kopi av luftdyktighetsbeviset, datert 20/1-1947. Imidlertid sier mine kilder at den ble levert fra
RAF allerede i oktober 1946, og fløy sin første test-flight på dansk register 15. januar 1947. Den skal ha gjort flere testflygninger fra
CPH i januar, før den bel levert til Bromma 30/1-1947. I følge mine kilder skal den ha blitt brukt til skoleflygninger for OSAS, noe som vel rimer godt ettersom OSAS ellers ikke hadde brukt for DC-3 til passasjerflygninger med det rutenett OSAS hadde. Maskinen ble omregistrert SE-
BSI 5/11-1951.
Jeg tror nok du har rett i at bildet når jeg nå har gravd litt mer i eget arkiv, må ha vært tatt på
CPH i 1947.
Spørsmålet gjenstår imidlertid - er dette det eneste fly som bar dette fargeskjema?