Quote:
Originally Posted by Avd. Trafikkutvikling OSL
Strategien har vært å utvikle et godt europeisk rutenett først og deretter interkontinentale ruter.
Dette har vi lykkes med. OSL har i dag et europeisk rutenett tilsvarende ARN og CPH,
|
Jeg vil stille et spørsmålstegn med at det er
OSL som bør ta æren for utviklingen av et godt europeisk rutenett. Kanskje var
OSL heldig å få en liten aktør som startet opp med noe nytt i 2002? Kanskje var
OSL også heldig at fra rundt den samme tidspunkt ble de da to store etter hvert slått sammen til en slagferdig enhet med folk som gjennomførte europeiske utvidelser på tross at dette ikke var vel ansett høyere opp i systemet.
Jeg har vært flue på veggen (fotograf for et større internasjonalt luftfartsmagasin) under et intervju med markedsavdelingen på Stockholm-Arlanda i 2007, og jeg ble forundret over hvor offensivt de arbeidet direkte overfor flyselskaper for å få inn nye aktører, hvordan de samarbeidet med Swedish Tourism and Travel Council, Stockholm stad gjennom Stockholm Access og ikke minst hvor stor stab de hadde i dette arbeidet.
Noe lignende forum har jeg nesten ikke hørt om når det gjelder
OSL inntil nå med initiativet til GatewayToScandinavia. Eneste unntaket er Samarbeidsprosjekt Østlandet som har som formål å gjennomføre og bidra til markedsføring av Østlandet som reisemål for å få flere utenlandske besøkende med fly til
OSL. Markedsinnsatsen kommer i tillegg til det arbeidet flyselskapene, destinasjonsselskapene, Oslo Lufthavn AS og Innovasjon Norge gjør selv. Gjennom satsing på kortferie og vinterprodukter, skal det skapes en gjennomgående profil for prosjektregionen og de deltagende aktører.
Men det er flere slike initiativ her i Norge. Det første jeg hørte om var pådriverselskapet Lufthavnutvikling Vest-Norge som til syvende og sist sørget for at det ble en forlengelse av rullebanen på
HAU og dermed også beholde Ryanair der.
I Trøndelag og rundt
TRD har vi Luftfartsforum
TRD der Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune, Trondheim kommune, Stjørdal kommune, NHO, Innovasjon Norge Sør-Trøndelag, Trøndelag Reiseliv, Visit Trondheim, Midt-Norsk Handelskammer, Stjørdal Næringsforum og Avinor Trondheim Lufthavn Værnes er representert. Dette forumet ble etablert i løpet av det siste året, og formålene deres er:
- Øke tilgjengelighet for innreisende og forbedre forbindelser til viktige forretningsmarkeder for regionens næringsliv
- Stimulere til bæringskraftig turisme og utvikling av destinasjoner og attraksjoner
- Redusere behovet for reiser via nettverksflyplasser for dermed å gjøre reisene mer effektive og redusere utslipp pr. passasjer
Tilsvarende forum er også etablert i Bergen:
Fly
BGO: Gateways to the Fjords
Treårig utviklingsprogram for flybåren turisme hvor Hordaland Fylkekommune, Sogn og Fjordane Fylkekommune og Bergen Kommune samarbeider med Innovasjon Norge.
Med andre ord er ikke gjengen i GatewayToScandinavia alene om å prøve å påvirke Avinor og
OSL, som kanskje fremdeles er vel mye "verket" lik kjøpmannen som stod bak disken i gamle dager - og spurte "Hva skal det være frue?"
OSL spesielt har vært presset økonomisk for først å levere midler til øvrige flyplasser i Avinor-systemet, men også Avinor er presset til å levere avkastning til eieren (Den Norske Stat, altså oss alle). Dette har vel gjort at den store innsatsen (penger avsatt) for markedsføring har uteblitt, og da er vi tilbake til det jeg nevnte i begynnelse - æren for at det har gått som det har gått. Jeg tror mye av denne utvidelsen i tilbudet har skjedd på tross og når vi vet at markedsavdelingen på
OSL har vært helt nede i tre ansatte til tider, så kan man heller ikke forvente seg så mye.
Jeg regner med at
GTS har funnet sponsorer til prosjektet som er utenfor de offentliges innkjøp (vi hadde visst det nå hvis de hadde mottatt offentlig støtte siden vi har offentlighetsloven). Like fullt er det et glimrende initiativ fra de tre forannevnte karer, og jeg synes vi med den spesielle interessen vi her har, ikke kan annet enn å støtte dem 100%.
Så litt til bruk at dette med sosiale medier, og det å påvirke gjennom agenter som er skjulte påvirkere eller helt åpne. De fleste større selskap har i dag egne strategier for slik påvirkning og det er en selvsagt del en markedsstrategi. Innen bransjen så har det her vært henvist til et annet forum (FlyerTalk) og Continentals representasjon på det forumet (ref. flere innlegg fra Tommy777). Jeg tror vi kan slå fast at også på dette forumet er det slike agenter, og jeg har pekt ut mine personlige favoritter i så henseende. Noen av disse er åpne om sin gjerning, andre er nyttige "idioter" (det var litt sterkt, men la gå for denne gang siden jeg ikke nevner noe brukernavn).
Til slutt vil jeg til dette med navnebruken av sloganet "Gateway to Scandinavia". Den eneste måten å beskytte seg mot slike "tyverier" er å søke om varemerkebeskyttelse hos Patentstyret. En liten søk i deres base så kunne jeg ikke finne det, det nærmeste var "GATEWAY TO TAXATION SCANDINAVIA"

Hvis ikke noen slik søknad foreligger, så er det fritt vilt, første mann til mølla får male og hvis .com-domenet er ledig så er det bare å kjøpe det for et par hundrelapper. Også dette varemerkebeskyttelse er en del av markedsføringsfunksjonen i de fleste bedrifter. Med andre ord har Avinor og
OSL ikke beskyttet seg mot dette, og da er det gråt ikke over spillt melk som gjelder. Vi skal vel heller ikke se bort fra at de tre prosjektkara kan være velvillige til å overlate navnet tilbake til Avinor og
OSL slik at de kan få merkevarebeskyttet det jo før jo heller.
Dette var et nesten helt uhildet innlegg som bygger på informasjon fra dette forumet, men jeg tror dere fleste som er flytende i Google kan finne nesten alt annen informasjon jeg har benyttet på nettet.