Uttalelse fra Oslo Lufthavn AS:
Presentasjonen som ble publisert på Scanair Forum 9. august kan gi inntrykk av at Gateway To Scandinavia (GWTS) er et formelt samarbeidsprosjekt med
OSL og at innsatsen koordineres med markedsavdelingen på
OSL. Dette er ikke riktig.
De tre eierne av prosjektet GWTS har vært i kontakt med
OSL og presentert sin idé. De har også vært på Routes-konferansen i Toulouse i mai 2010, der Avinor og
OSL deltok. Vi har hatt interessant dialog.
Når det gjelder analyser basert på reisevaneundersøkelsen RVU 2009, har GWTS fått tall per destinasjon av
OSL. Dette er tall som er offentlige for alle og som ikke gir noen informasjon om hvilke flyselskaper som er benyttet.
OSL er generelt positive til alle som kan bidra til mer trafikk og flere ruter, og ønsker selskapet lykke til med arbeidet. Alt som gjør Norge og
OSL mer kjent er positivt for utviklingen. Nå er det imidlertid blitt slik at både navnevalg, prosjektets arbeid med relasjonbygging og den publiserte redegjørelsen har skapt et oppklaringsbehov.
OSL er kritisk til navnet på prosjektet og håper dette ikke blir brukt utenfor Norge. Navnet har avstedkommet usikkerhet om hvem som står bak arbeidet og hvilket forhold det er til Oslo Lufthavn AS.
OSL har benyttet slagordet Gateway to Scandinavia i oversjøisk markedsføring siden 1997. Flybransjen kjenner
OSL som Gateway to Scandinavia på samme måte som
CPH forbindes med Scandinavia’s hub og
ARN med Capital of Scandinavia. Når navnet Gateway to Scandinavia brukes, kan det derfor skape et inntrykk av at det er Oslo Lufthavn AS som står bak.
Vi vil også påpeke at
OSL ikke er helt enig i det GWTS hevder er årsaken til at det er færre interkontinentale ruter på
OSL enn for eksempel på
CPH. Etter vår mening skyldes dette ikke mangel på ressurser alene, men mest markedsmessige og strategiske flyselskap- og alliansemessige årsaker.
Siden åpningen i 1998 har målsettingen for OSLs arbeid med trafikkutvikling vært å utvikle like gode eller bedre rutetilbud enn Arlanda og København. Strategien har vært å utvikle et godt europeisk rutenett først og deretter interkontinentale ruter.
Dette har vi lykkes med.
OSL har i dag et europeisk rutenett tilsvarende
ARN og
CPH, og vi er i ferd med å se resultatene av vårt langsiktige arbeid med interkontinentale ruter: Continental, Thai og US Airways går bra, og flere selskaper følger markedet i Norge med interesse. Ruteplanleggerne og markedsanalytikerne har fått forståelse for både forretningsmarkedet og ferie-/fritidsmarkedet i Norge og skjønner at København og Stockholm ikke nødvendigvis er de mest profitable stedene i Skandinavia.
Knut Stabæk
Markedssjef