Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING
Men, nå har Mats sett at det vi trenger i Norge er et utvidet SAS tilbud på IC siden, dermed kan trenden med IC lekasjer ut av NO snues, og kommer dette på plass så vil SAS vinne tilbake Norge big time. ORD +2 destinasjoner , en er "big suprice"
|
Eneste håndfaste til nå er er en ekstra rotasjon pr. dag
OSL-
ARN-
ARN fra september og en ekstra rotasjon pr. dag
OSL-
CPH-
OSL fra mars 2011. Noen annen innvirkning ser jeg ikke for
SAS på
OSL av positiv karakter.
Når det gjelder luftslottet
SAS IC fra
OSL er det vel på sin plass å minne om uttalen fra Dueholm i september 2008 om at
SAS planlegger direkteflighter fra
OSL til New York og Bangkok. Vi vet at disse ikke kom, men hakket i plata kom fra Mats litt tidligere i sommer - da var Bangkok utelatt.
Siden jeg i en annen tråd her på forumet har sett på
AMS for juli, kan en beregne deres årlige seteantall mellom
AMS og
OSL til rundt 475 000. Hvis vi antar at kabinfaktoren deres til
OSL er omtrent som i deres månedsrapporter til nå i viser så snakker vi om rundt 335 000 passasjerer årlig. Et konservativt estimat vil være at bare halvparten av disse passasjerene skal fly interkontinentalt og omregnet i antall A330-200 med deres normale kabinfaktor blir dette over 800 fly pr. år med bare passasjerer fra
OSL. I tillegg til dette flyr KLM til Torp, Kjevik, Sola, Flesland og Værnes. Jeg tror
SAS skal slite fælt med å vinne tilbake fornøyde KLM-kunder. Da må tilbudet være mye bedre. Å fly via
CPH gjør ikke dealen bedre, bare et ekstra stopp på veien (KLM har utrolig mange fler direktedestinasjoner sammenlignet med
SAS).