Quote:
Originally Posted by pkselite
Jeg har ikke flydd med SAS på noen år, har alltid valgt Lufthansa eller Air France på USA turer hjem til foreldrene. Men i går så måtte jeg fly siste legget med SAS fra Frankfurt, og det er siste gangen i dette liv. SAS er ikke en smule bedre enn hvilket som helst annet LCC, verre er de faktisk. Det er knapt plass til en pekefinger mellom setene, akkurat som hos Ryanair. Setene er like harde som hos CSA sine 737 og det var ikke snakk om å ha på APU'en for å holde AC'n i gang i 32 grader varme Frankfurt. (jeg som kunde bryr meg ikke om Frankfurt Airport er ansvarlig for strømtilførsel ved gaten, det skal være god temperatur på et fly fra et selskap som har 6 ganger så høye priser som en LCC) Servicen er elendig: ikke nok med at man må kjøpe maten, det er faktisk ingen som spør deg om du vil kjøpe maten. De var mer opptatt av å rulle så fort som de kunne gjennom kabinen og når jeg flere ganger ba om å kjøpe mat fikk jeg et smil tilbake, uten mat. SAS tar altså like mye penger for en flytur som Lufthansa, men leverer på nivået lavere enn Ryanair. Trangt, varmt, elendig service og uten mat. Hos Ryanair for du i alle fall et spørsmål om du vil kjøpe mat.
SAS leverer et produkt som ikke står i samsvar med pris. Alt av kabinansatte bør sparkes og sendes på et smile/service kurs.
Dårlig dårlig dårlig.
Jeg vet at mange her lever og puster SAS, men dette er et innsyn fra meg som har flydd alle andre tenkelige selskaper og sammenligner det skandinaviske flaggskipet sådan.
|
----
Mange har i dag forventninger om at man skal fly for noen hundrelapper fra et sted til et annet, og møte et servicekonsept som hørte 60-tallet til.
OK - hvis du flyr Royal class / First class / Orchide etc på en langtur - kan man sikkert få et snev av luksusfølelse, men ellers (og særlig etter at
LCC'ene inntok markedet) har man beveget seg i retning av trangere setepitch (rundt 30 inches) og mindre vekt på servicekonseptet. Luftfarten er blitt en industri (fort inn / fort ut). Man ønsker gjerne et smil fra CA'en som serverer deg, men det kan jo være forskjellige årsaker til at man ikke får den "the good feeling". Kanskje var de presset på tjenestetid denne dagen, kanskje var det andre omstendigheter?
Bruk av
APU er normalt ikke tillatt mer en 5 min før motorstart, og oftest er det ikke tid å kople på noen AC-unit (ground) for kjøling. Dårlig effekt er det også, så oftere er det smartere å lufte med dørene åpne. Men dette har jo et sikkerhetsaspekt i seg, man vil jo ikke at pax'en skal falle ut...
Det er så mangt å klage over, og oftest gjør crewet så godt de kan. Men noen har nok overdrevne forventninger i dagens flymarked, som er særdeles presset.
Tally-Ho