View Single Post
Old 26-07-2010, 18:44   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Lufthansa Med Lufthansa til Tour de France

Etter ankomst fra HKG og en natt på Park Inn Franfurt Airport var det så tid for siste delen av ferien, nemlig 4 etapper av Tour de France.

Billetter var som nesten vanlig bestilt gjennom wideroe.no og både i forhold til pris og rutetid kom Lufthansa dessidert best ut til 2203 kroner for strekningen Frankfurt-Toulouse-Munchen-Oslo. Dette regnes av Lufthansa som en open-jaw billett og ble dermed priset som en tur-retur billett, og ikke etter Lufthansas skyhøye en-veispriser. Kunne vel også spart 3kr på å fly via Frankfurt istedet for Munchen på vei hjem, men det er verdt litt å helle bytte fly på MUC istedet for FRA, dessuten ga det marginalt flere bonuspoeng såvidt jeg har regnet riktig på det

Var en 737-500 som var satt opp på LH4372 FRA-TLS med avgang 12:45, og tenkte å prøve ut mobilsjekkinn kvelden i forveien. Funket glimrende selv om setevalgene var begrenset. Alle vindusetene var tatt og fremste midtgang var 11D, så da fallt valget på det, og tok ikke mange sekundene før et boarding card med 2D-barcode tikket inn på mobilen.

Ikke veldig overaskende med jet lag og asiatisk tid i kroppen våknet jeg langt tidligere enn nødvendig, men ble liggende i senge et par timer å halvsove og se på CNN og BBC World....som nesten alltid er de eneste engelskspråklige kanalene på tyske hoteller.
Fant etterhvert ut at jeg like gjerne kunne komme meg opp, i dusjen og avgårde og tok så shuttle bussen til T1 og satset på frokost der.

Lite kø på bagdrop og security gikk også raskt, og fikk også meg en matbit. Boarding fra A19, men som nesten alltid når man flyr LH sine 737ere fra FRA så var det bussing fra gate. Havnet på den første av 2 busser og etter en liten kjøretur ble vi sluppet av på fjernpark tvers overnfor LH Tecknik sin 747-hangar.

Her stod D-ABIM og ventet, en gammel traver levert Luftwa......Lufthansa i mars 1991

Da jeg ikke hadde overveldene hastverk med å komme ombord så stilte jeg meg bakerst i køen og tok et bilde av langemann her som kom slepende forbi

Fant så setet mitt 11D og etterhvert kom også buss nummer 2 med resten og man kunne sitte rolig og observere det vanlige sirkuset kommer ombord og diverse passasjerer styrer og steller for å kommer seg på plass....for så å selvsagt sitte seg på feil plass og dermed må flyttes. Nesten fullt fly, men på nødutgangraden satt det kun 3 stykker, så spurte Fraulein Flyvertinne om jeg kunne flytte meg frem til 9D. Hvilket var OK, så snart alle hadde satt seg for å være sikker på at ingen egentlig skulle sitte der. Ikke noe problem, og etter 1 minutt var alt klart og jeg kunne flytte meg frem. At det heller ikke satt noen på 9E var jo også positivt, slik at plassen ble virkelig så god. En stund (mars 2009) siden sist jeg fløy med en av LH sine 737ere, og imotsetning til da hadde denne maskinen fått det nye interiøret og så dermed litt freshere ut

Kom oss avgårde på tid og servering tok til. Var en eller annen "alpe-tema" på flygningen i dag, så istedet for den vanlige ost eller skinke sandwich fikk vi en liten tøypose med en mikro rundstykke med en slags spekeskinke, en oste bit og en snack. Maten var det som kan klassifiseres som lite, men godt. Og siden det var endel timer til jeg skulle kjøre, valgte jeg den obligatoriske Warsteineren

Ellers lite å rapportere fra flyturen. Alt gikk som det skulle og crewet var hyggelig. Tok heller ikke så lang tid å få utlevert bagasjen. Hadde 2 timer på meg til Fattern og Farfar skulle ankomme, og valgte derfor å stikke innom Hertz å ta ut leiebilen i mens. Så lenge jeg ikke kjører den og den står hus Hertz så står den jo der gratis.
Hadde egentlig bestilt en Ford Focus eller lignende, men valgte å bruke €20 dagen for å oppgradere til en Ford Kuga, siden brodern og en kamerat, som begge ankom med et fly sent på kvelden skulle ha med seg sykler. Og da var det greit med en bil det var lett å slenge syklene inni

Etter det ble det så å ta seg litt lunch, og det finnes restaurenter med dårligere utsikt

Etterhvert dukket så fattern og farfar opp, men siden syklene var blitt sendt med dem, så tok det en god stund før de dukket opp. Jeg slo så ned setet og lempet syklene baki Kugaen, mens han gikk til Avis og hentet en Mercedes C200 CDI som han hadde leid

Nå er jeg egentlig ikke veldig begeistret for høye biler, men Kugaen var for det ganske god å kjøre, selv om det var mye pga plassen den ble valgt. Totalt så kjørte vi 1220km på 4 dager, så endel kjøring ble det jo.
Dieselforbruket lå vel rundt 0.75 på mila, men da var det endel kjøring på svingete vei, endel landeveiskjøring i 60-120kmt, samt endel kjøring på motorvei stort sett mellom 140-160kmt, så ikke noe å si på forbruket da, spesielt siden jeg vel har en relativt proaktiv kjørestil som det kalles....perfekt i Sør Europa
Eneste var at vi endeg ble lurt av kartet til Avis nede i Pyrineene, og det som så ut til å være en ganske rett og grei vei, visste seg å var en uendelig antall hårnålsvinger og 2 fjellpass. Deler av det gikk der de skulle sykle dagen etter og den ene nedoverbakken hadde stykker med en helning på 17%. Da snakker man. Jeg endte også opp med vondt i nakken etter den dagen. Jeg mener det var fordi det ikke var nok sidestøtte i sete og at den ikke tok svingene godt nok.....fattern påstår det var fordi jeg kjørte for hardt. Vi er fortsatt ikke enige på det punktet

Jeg klarte også å bli tatt i en fotoboks, så får se om det dukker noe opp i posten etterhvert.

Men, hovedmålet var uansett å se 4 etapper av Tour de France og hadde valgt oss ut følgene etapper

1. Bourg-de-Peage til Mende Dette var den dagen med mest kjøring, over 500km totalt. Våknet i Toulouse og måtte kjøre de ca 250km til Mende. Dette var en småkuppert etappe, som ble avsluttet med en kort og bratt bakke på ca 4km og var eneste etappe vi ikke stod i målområdet. Etter etappen ble det så å kjøre ca 250km til, til en by som heter Castres og som ligger like vel Revel hvor etappen etter skulle ende

Vinokourov og en til i brudd

Hovedfeltet med den gule trøye så på slep

Thor og Edvald kuler'n og kom snakkende i rolig tempo et stykke bak

2. Rodez - Revel En flat etappe. Ikke mer enn ca 25km å kjøre, men slapp av brodern og kameraten hans, slik at de kunne sykle de siste 70km av løypa

Det går med endel maling....endel offisielt, men enda mer uoffisielt

Innspurten, her med Vinokourov i brudd og ensom majestet

En slagen Thor intervjues etter å nettopp ha mistet den grønne trøya

Edvald

Last edited by Someone; 26-07-2010 at 23:35.
Someone is online now   Reply With Quote