Quote:
Originally Posted by BU662
Du har ikke urett med den påstand, likevel glemmer du at LH har åpnet kveldavganger fra FRA til begge byer som gir enda bedre tilslutninger / travel-opsjoner. Som du skriver, er dette attraktiv for folk som skal bak fra disse byer til vestland. Men ingen quantum leap, fordi LH tilbyr enda flere connexxions via FRA...
Det hva du ikke skriver er faktum at SAS har misted grep på den innkommende traffik til CPH fra Sør. Her har man misted en god del som reiser point-to-point til AB og EZY.
Jeg anerkjenner forbedringen for de som kan dra nytte av dette.
Likevel mener jeg at det kan være bare begynnelsen. SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.
Det er jo litt merkelig at dersom man søker fra TXL til enten BGO eller SVG at "førstemannen" inn er ikke SAS som kan tilby den desidert korteste flytid, mens det er KLM, som drar nytte av sine tidlige avganger.
Her har SAS forsatt en jobb å gjøre.
Ellers har du jo utpekt en DY-argument som passer din argumentasjon. Jeg tror at forretningsfolk i SVG ble meget glade da DY gikk daglig på hverdager med SVG- LGW. Rett og slett fordi det betydde en betydelig fall i prisindex mellom SVG og LON.
Det ene henger sammen med det andre. SAS og DY må ha en fly opp i lufta heile dagen. Dette betyr at dersom man finner lønnsomme morgen / kvelds avganger, så må man også se at man har en programm for resten av dagen. Ellers taper man til slutt, fordi hver time på bakken koster bare penger...
|
Vel, nå skriver jeg ingenting om morgenavganger, men at kvelds-connection fra europa til
BGO og
SVG blir langt bedre med de nye flightene.
Du tar frem
TXL, og dette er en av de destinasjonene (sammen med
VIE,
PRG og
GVA), som mistet nattstop fly for noen år siden. Som Nick F skriver: på grunn av innsparinger. Men ellers på dagen har faktisk
SAS de beste connections også på
TXL. Eks.; med den nye SK2866 er det dep
TXL kl.2055, og arr
BGO kl.0010.
SAS har imidlertid morgenavganger fra de fleste andre større europeiske destinasjoner, men problemet med disse er at avgangstidene er så sene at de fleste (unntatt fra Polen og Baltikum,
HAM og
HAJ) lander for sent i
CPH til at en når første morgenavgang til
BGO,
SVG,
GOT etc. Eks så lander første morgenflight fra
DUS i
CPH kl.0820, mens første morgenflt til
BGO går kl.0810. Da blir det venting helt til neste fly til
BGO kl.1210... eller som mange sikkert gjør istendenfor; reiser med KLM.... :-(
Det er selvfølgelig grenser for hvor tidlig folk er villige til å reise, men avganger fra Tyskland rundt kl.0600 burde vel være akseptabelt...?
Her blir det imidlertid et problem hvis det som skrives om
DUB stemmer: Med tidsforskjellen så må en morgenflt derfra ha dep rundt kl.0415 for å nå morgenrushet fra
CPH rundt kl.0810, og det kan jo være litt i tidligste laget....?