View Single Post
Old 24-07-2010, 13:31   #10
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Quote:
Originally Posted by KapteinKrok View Post
Long time, men dette er rett og slett ufattelig:

ENDELIG har næringslivet på vestlandet fått tilbake den siste kvelds-avgangen fra CPH, som sikrer connection om kvelden fra LHR, LCY, FRA, AMS, STO, BHX, MXP, HEL, TXL, DUB, BRU, MAN, ZRH, GVA og MUC til både BGO og SVG.....!

Hurra!!! Fantastisk! Endelig! Hadde jeg forventet.....

Men kommentarene til en del her på forumet...? Vel - ovenforstående er kun et av flere veldig seriøse eksempel....

For næringslivet på vestlandet, som faktisk eksporterer noe, har denne justeringen langt mer å si enn om DY kjøper 15 nye -800 og setter inn ekstra avganger til Antalya, Alicante og Dubrovnik!

Holde CPH kunstig i live....? Det er faktisk dette som holder Norge i live!

God natt!

K
Du har ikke urett med den påstand, likevel glemmer du at LH har åpnet kveldavganger fra FRA til begge byer som gir enda bedre tilslutninger / travel-opsjoner. Som du skriver, er dette attraktiv for folk som skal bak fra disse byer til vestland. Men ingen quantum leap, fordi LH tilbyr enda flere connexxions via FRA...

Det hva du ikke skriver er faktum at SAS har misted grep på den innkommende traffik til CPH fra Sør. Her har man misted en god del som reiser point-to-point til AB og EZY.

Jeg anerkjenner forbedringen for de som kan dra nytte av dette.
Likevel mener jeg at det kan være bare begynnelsen. SAS trenger flere night-stoppers i sentral-Europa som mater inn til CPH tidlig på morgen og fyller flygninger utifra CPH tidlig på dagen. Her har man mye konkurranse fra KLM og LH, som begge flyr gode connections til BGO / SVG via sine Hubs.

Det er jo litt merkelig at dersom man søker fra TXL til enten BGO eller SVG at "førstemannen" inn er ikke SAS som kan tilby den desidert korteste flytid, mens det er KLM, som drar nytte av sine tidlige avganger.

Her har SAS forsatt en jobb å gjøre.

Ellers har du jo utpekt en DY-argument som passer din argumentasjon. Jeg tror at forretningsfolk i SVG ble meget glade da DY gikk daglig på hverdager med SVG-LGW. Rett og slett fordi det betydde en betydelig fall i prisindex mellom SVG og LON.

Det ene henger sammen med det andre. SAS og DY må ha en fly opp i lufta heile dagen. Dette betyr at dersom man finner lønnsomme morgen / kvelds avganger, så må man også se at man har en programm for resten av dagen. Ellers taper man til slutt, fordi hver time på bakken koster bare penger...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote