Re: Flysikkerhet - forholdene ombord hos Ryanair
Her er vi i gang igjen, nok en gang med tull og tøys. Det er riktig at endel er på kontrakt i Ryanair, men jeg kan nok en gang avkrefte myten om at alle er på kontrakt. Selv ble jeg ansatt og lønnet fra dag en på kurs, og jeg er jo ikke den eneste. De blant pilotene som er på kontrakt tjener mer enn oss fastansatte, dessuten får de ett avbrudd på kontrakten hvert år som gjør at når de begynner å jobbe igjen så er det å anse som ny kontrakt.
Dette med skatt etc. har jo gutta i Dublin såklart sjekket ut, de strekker grenser og lønner sørger for beskatning i henhold til deres advokaters tolkning av EU/EØS overenskomster. Om enkelte lands myndigheter ikke er enig er det jo opp til vedkommende myndighet og avklare dette. Franskmennene gjør jo nettop dette mot FR nå, med rettsaker og hele pakka. En ting er at vi ikke liker deres personalpolitikk og det moralske aspektet rundt deres måte å drive butikk på, men om det er lovlig så er det lite som kan gjøres med det.
Ryanair har vært i en rekke rettsaker om alt fra ansettelser via oppsigelser til passasjerrettigheter, de har ikke tapt alle disse rettsakene. Å linke dette opp mot sikkerhet er temmelig håpløst spør dere meg, piloter i Ryanair har en langt høyere standard enn jeg har opplevd i andre selskaper jeg har jobbet i,og teknisk standard på flyene er ekstremt bra.
Hvordan kan det ha seg at ett selskap med baser i nå i mer enn ti vesteuropeiske moderne land, ikke blir stoppet i ett eneste av disse landene hvis det nå er sånn at de kun driver med snusk og usikker luftfart?? Jeg venter på fornuftig svar på dette! Forstår det sånn at det er noen forumister her med kontakter og tilgang til info i Seattle, hør med Boeing Chief Pilot B737 hva han har å si om Ryanair standards og safetyculture?
Jeg er ikke enig i at de ansetter og behandler ansatte korrekt, jeg er heller ikke stor tilhenger av det måten pax blir behandlet på. Men så lenge dette er lovlig og sikkert er det lite som kan gjøres.
Nå er det slik at vi i Skandinavia ligger helt i verdenstoppen hva gjelder ansettelsesvern og lønnsnivå, kan vi ikke akseptere butikk drives annerledes i andre land. Det er faktisk kulturforskjeller mellom oss og tyskere, spanjoler or irer, også forskjellig arbeidskultur.
Inntil europeiske myndigheter sier og lovfester at alle skal lønnes og ha samme arbeidsforhold som nordmenn så kommer det til å være store forskjeller. Ikke noe kommer til å endres før det ligger rettskraftige dommer på bordet som krever endringer.
|