Berlin
I og med at dette er et reisebrev fra en tur til Berlin, føler jeg det er naturlig å ha med litt destinasjonsbilder. Dette var min første (og garantert ikke siste) tur til den tyske hovedstaden. Jeg legger ved noen bilder av litt turistattraksjoner, m.m, for å gi de av dere som har til gode å være turister i Berlin, noen tips til hva dere kan gjøre. Nå var jeg så priviligert at jeg fikk bo hos en tysk familie, noe som personlig gjorde at jeg fikk et bedre innblikk i dagliglivet, selv om det bare var 4 dager i løpet av juli. Følgelig har jeg heller kleint med hotellanbefalinger, men om du tenker å ta turen til Berlin finnes det sikkert flere sider på nettet, og for såvidt tråder her på forumet, som belyser det temaet.

Brandenburger Tor

Holocaust Memorial

Der Reichstag

Berliner Dom und TV-Tower

Undertegnede oppe i kuppelen av Berliner Dom, utsikt mot TV-tower.

Undertegnede ved East Side Gallery ved Ostbahnhof.
Returen
Etter noen flotte og varme dager i Berlin og nabofylket Brandenburg for en dukkert i en innsjø, med temperaturer godt over 30 grader om dagen, og 20 om natten, var dagen for returen kommet.
Vi dro “hjemmefra” rundt halv 11, flyet vårt gikk 12.50. “Vi” og “vårt” - fordi nå skulle tyskern min bli med meg til kalde Norge! Det var traffic jam på autobahn, så det som til vanlig skulle ta en halvtime, tok det dobbelte denne fredagsformiddagen. Vel fremme på stygge Tegel fikk vi i oss hver vår frapp fra Starbucks, fikk sjekket inn og kommet oss gjennom security. Det var ikke noe nevneverdig av kø noen av stedene. Tegel er virkelig ingen estetisk nytelse....
Innom duty free en kjapp tur, samt litt souvenirer til familie og venner fra en liten butikk hvor damen ikke skjønte engelsk, var interessant nok. Etter litt venting begynte boarding, og det var en traske-ut-til-flytrappen-gate i dag. D-AGEP stod nok en gang og ventet på meg, med sitt ikke helt up-to-date livery.
Flight AB8242 - 16.juli 2010
TXL-OSL
D-AGEP
Boeing 737-700
Sete: 11E
Midtsete er aldri en favoritt, men denne dagen var det greit. Sidekvinnen i D-setet flyttet seg tilbake til 12D som var ledig (og exit row) etter takeoff. Jeg valgte dog å sitte i E-setet, for der kunne man lettest se den nedfellbareskjermen. Da serveringen begynte flyttet jeg meg til D-setet, forresten, men når man uansett har et ledig sete ved siden av seg, spiller det liten rolle om det er midtgang eller “the bitch seat in the middle” man har plassert stumpen sin på.
Etter en liten tur over Mjøsa, gikk vi inn for landing på vestre bane. Det var en litt bumpy decent, men ikke mer enn det må være, synes jeg.
Vi måtte vente en stund ved bagasjeutleveringen før baggene våre kom på båndet, men det var greit nok. Når en reiser sammen går tiden fortere, så da gjorde det ikke noe for oss å sitte 10-15 minutter på en benk ved bagage claim og kjatre litt.

Nuvel, baggene våre kom etter hvert, og etter en kjapp tur innom Duty Free once again for å fylle opp kvota, bar det ut i ankomsthallen for å veksle litt euro til norske kroner, og kjøpe billett med flybussen. Vi tok 15.40 bussen fra
OSL, og hadde god tid på oss i Oslo, hvor vi gjorde unna litt sightseeing som Karl Johansgt, Stortinget, Slottet og Aker Brygge, før en kjapp middag på TGIFridays. Vi tok deretter Sørlandsekspressen til Arendal og var begge enige om at det hadde vært en fin tur!
Oppsummering
Norwegian og AirBerlin opererer i to forskjellige lavprisverdener. Selv om DY373 er den eneste Norwegian-ruta jeg har flydd, har jeg inntrykk av at selskapet er mest opptatt av å frakte folk fra A til B, uten for mye krimskrams utenom. Dette er i og for seg bra, for særlig folk som meg selv (studenter og andre med stramme budsjett) er det veldig bra at vi kan reise for en billig penge. Når det er sakt, er AirBerlin er veldig bra selskap, nesten som et nettverksselskap å regne. 20Kg bagasje er inkludert i billetten, gratis servering ombord, man blir ikke tynt sammen som i ei sildtønne, og setene er faktisk veldig gode! Jeg har ingen betenkligheter med å benytte meg av AB i fremtiden, kanskje også på long haul om sjansen byr seg – vi får se.
Men jeg er godt fornøyd med begge selskap, DY leverer ikke noe mer enn forventet, så jeg går ikke akkurat skuffet ut av flyet på
OSL (men kanskje litt lettet over at nedre halvdel av kroppen har fått i gang blodsirkulasjonen igjen) fordi jeg forventer ikke noe særlig mer av DY enn en ekspressbuss, som var mine alternativ for reisen.
For drøye 800
NOK føler jeg at jeg har fått mye for pengene. Opplevelsene i Berlin var interessante, spesielt siden jeg er det jeg vil kalle relativt samfunnsengasjert

Hvis noen av dere som aldri har reist med lavprisselskap før, kan jeg si at jeg selv har vært skeptisk lenge, men jeg synes ikke AB er noe typisk DY/FR *host*... Men nå er det vel en gang forskjell på low cost og low service...
Håper denne rapporten falt i smak! :-) Takk for meg!