30. juni 2010, kl. 14.00:
SAS Scandinavian Airlines
SK4417 Tromsø (
TOS)–Oslo (
OSL)
Boeing 737-500
Etter møter og en kjapp lunsj og bedre kaffe på den fine kaffebaren Kaffebønna på Stortorget, bar det ut til flyplassen igjen. Vi kom raskt gjennom sikkerhetskontrollen og registrerte på veien at Tromsø både kunne by på avganger til Sandefjord i sør og Murmansk i nord. Akkurat da landet en Boeing 737-500 fra Bodø – og det skulle ikke overraskende vise seg at dette ble vår transportør sørover.
Mer interessant var imidlertid Nordavia Regional Airlines’ (tidligere Aeroflot Nord) Antonov An-24-maskin, ankommende fra Murmansk og Arkhangelsk. Selskapet har fire slike 48-seters maskiner med en rekkevidde på bare 990 kilometer. Flåten består i tillegg av 11 Boeing 737-500.
For min del ble det et både et gjensyn med 1F i LN-
BRO, samme maskin som jeg fløy Oslo–Bergen tidligere i rapporten og med purseren som fløy Bergen–Trondheim dagen før. Flytiden ble beregnet til 1 time og 50 minutter for en distanse på 1.117 kilometer, og med den vanlige routingen over til Östersund.
Det var nydelig utsikt ved avgang fra Tromsø, deretter var utsikten begrenset, før vi nådde det hjemlige Østlandet.
Det var i overkant av 100 passasjerer om bord på denne tidlige ettermiddagsavgangen og enda en gang endte kabinfaktoren på over 80 prosent. Overraskende mange av passasjerene var turister, som jeg synes besetningen behandlet veldig bra. En av flyvertinnene ga bl.a. restauranttips i Oslo til en passasjer, for øvrig tips etter min smak!
Ellers var det stor omsetning av mat og drikke underveis, og hyggelig service. De som kjøpte mat fikk for eksempel mulighet til å få kaffen først etter at de var ferdig med å spise. Selv avsluttet jeg reisen med en pose med
SAS’ organiske chips sammen med en øl.
SAS’ variasjon i øltyper nådde en foreløpig topp med servering av øl fra Mariestads – som i følge boksen er «en öl man tar för att belöna sig själv», et slagord jeg syntes passet utmerket etter tre uker på farten. Slagordet er for øvrig mer enn relevant nå også - etter to timer med redigering av denne altfor lange rapporten. Skål!