View Single Post
Old 11-07-2010, 17:37   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Re: Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondhei

11. juni 2010, kl. 15.15:
SAS Scandinavian Airlines
SK1743 Vilnius (VNO)–København (CPH)
Business
Canadair Regional Jet 900

Det ble samme reiserute tilbake til Oslo, men denne gangen hadde jeg billett i Business – som ikke lenger heter Business Class, kanskje fordi klasse ikke er et positivt ladet begrep i Skandinavia.

Vi var ferdige noe før tiden, og jeg ankom flyplassen så mye som to timer før avgang. SAS hadde da tre innsjekkingsskranker åpne, bl.a. en for Business og SAS EuroBonus Gold. Jeg fikk med meg to invitasjoner, begge stemplet med ”SAS Invites you”, til henholdsvis Fast Track og lounge.

Etter den køfrie sikkerhetskontrollen tok jeg rulletrappen til loungen, som er en kontraktslounge med det enkle navnet ”Business Lounge”. Etter et døgn i glohet varme og lange møter, var det deilig å slå seg ned med et par kalde øl og nyte at det var helg.

Loungen var moderne og steril, og hadde et fint utvalg med østeuropeiske øl og andre drikkevarer. Maten begrenset seg til snacks, noe som ikke gjorde noe, da jeg uansett så frem til Business-måltidet.

Vilnius-flyplassen har noen få gater med brotilknytning, men disse brukes nesten ikke og det ble bussing ut til flyet. Registrerte at det var veldig mange tyskere om bord, egentlig ganske få skandinaver.

Dagens maskin, LN-KFK Hardeknut Viking, startet dagen med morgenflyvningen fra Kristiansand til København og deretter en rundtur til Warszawa før Vilnius stod på programmet.

Da alle passasjerer var om bord endte kabinfaktoren på 90 prosent med seks passasjerer i Economy Extra og undertegnede som eneste passasjer i Business. Det var to svenske flyvertinner i kabinen i dag, en i 20-årsalderen og en i 40-årsalderen. Sistnevnte var også purser med ansvar for passasjerer i Business og Economy Extra. Purseren var i godt humør, håndhilste på meg og spurte om jeg hadde lyst på et glass champagne, vann eller jus før avgang, noe jeg takket ja til.

Etter sikkerhetsdemonstrasjonen kom hun bort med fire–fem internasjonale magasiner som jeg kunne velge mellom. Det var ellers både Dagbladet og Dagens Næringsliv om bord.

Det var bare meg i Business, seks passasjerer i Economy Extra og fullsatt i Economy. Gardinet skal i utgangspunktet trekkes for mellom Business og Economy Extra, men med to halve rader Business ble gardinet trukket for mellom Economy Extra og Economy i stedet. De to første radene er altså halve rader med fire seter til venstre og toalett for Business/Economy Extra til høyre. Konfigurasjonen gjorde det veldig stille og komfortabelt foran i flyet. Benplassen i sete 1A var det heller ikke noe å si på.

Vi kom raskt opp på marsjhøyde, og purseren henvendte seg til meg med en gang og spurte hva jeg ville ha å drikke, jeg svarte øl og hun spurte om jeg også ville ha et glass vann. Så kom hun tilbake med en Tuborg-øl (hvor ble det av Carsberg?) og vann i Orrefors-glass på brett.

Deretter kom maten (uten plastfolie!), som var kyllingfilet med poteter og salat, i tillegg til ost. Jeg kunne velge mellom flere typer varme rundstykker, og purseren anbefalte i tillegg noen crackers til osten. Dette var rikelig med mat til en regionalrute med flytid på en drøy time.

SAS’ Business-servise ble for øvrig introdusert i 2001 og heter SAS Royal Scandinavia og består av porselen fra Royal Copenhagen, bestikk fra Georg Jensen og som allerede nevnt, glass fra Orrefors.

Purseren sjekket uten å si noe om ølboksen var tom, helte resten av ølet i glasset og kom tilbake med en ny øl. Hun spurte senere om jeg ville ha en øl til, noe jeg takket nei til, og da jeg hadde spist ferdig ryddet hun det raskt vekk, med unntak av kaffekoppen som hun lot stå igjen. Hun kom så med kaffekannen og en stilig SAS-serviett i skikkelig 80-tallsdesign, som hun plasserte under kaffekoppen. Hun lurte på om jeg ville ha cognac, eller noe annet, til kaffen i tillegg konfekt, som riktignok var av det litt enklere slaget enn det jeg har fått på lengre ruter i Business.

Selv om Business-opplegget er litt enklere enn i større fly og på lengre ruter, synes jeg serveringen var veldig godt komponert for denne 1 time og 15 minutter lange flyvningen. De siste månedene har jeg fløyet SAS i Business fra London og Paris til Oslo, og selv om det også her var rikelig med mat og drikke, var servicen langt mer personlig på denne turen. Det kan selvsagt sees i sammenheng med at det bare var jeg i Business på denne ruten, mot 14 (pluss 18 i Economy Extra) fra London og 9 (pluss 12 i Economy Extra) fra Paris.

Kvelden og natten i Vilnius var preget av et voldsomt uvær, noe som ifølge kapteinen også var merkbart på flyturen, ettersom vi opplevde mye turbulens. Før landing leste flyvertinnen opp gater for passasjerer med videreforbindelser, og her ble blant annet Milano, Hannover, Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf, Oslo, Bergen, Stavanger og Aarhus nevnt. Ut over dette kom purseren bort til meg, studerte boardingkortet mitt og ga meg gatenummeret, selv om det altså var blitt sagt over høyttaleren.

Vi landet likevel på rutetid i København, og parkerte ved siden av en bro i SAS-terminalen. Flyet skulle for øvrig videre til Göteborg.

Last edited by FlightDeck; 12-07-2010 at 12:20.
FlightDeck is offline   Reply With Quote