Quote:
Nå vet jeg ikke hvordan slik schedulering foregår i praksis, men jeg regner med at det er et relativt fast forhold mellom hvor mange fly man skal ha i drift og hvor mange crew/FD man trenger (avhengig av utnyttelsen av flyene). Så er det vel restriksjoner på hvor mye en person kan fly på en gitt dag/periode, men med godt dataverktøy bør det vel være mulig å håndtere slike restriksjoner. Jeg vet ikke - jeg er bare en akademiker....
Edit: Men hvis det er slik som FlyHi indikerer, med nasjonal schedulering, så er det vel ikke så vanskelig å forstå at det kan bli kaos.
|
I tillegg kommer jo utfordringene med forskjellige flytyper som krever forskjellig opplæring, det skal vel ikke så mye fravær til før ting kan skjære seg.
Det å utnytte riktig kompetanse til riktig tid er nok en profesjon i seg selv - et godt dataverktøy er nok til god hjelp, men ikke nok alene.
Her virker det som
SAS har mye å hente.
(Selv har jeg bare erfaring fra å bemanne ting som ikke har noe i flybransjen å gjøre)