Kanskje på tide å stikke fingeren i jorda her:
Fakta: Drikkevarene er innelåst bak et tollsegl. Dette er under oppsyn av et (trolig) ungt crew som er opplært til at bryting av disse seglene IKKE skal skje under noen omstendighet. Konsekvensene er død og fordervelse. (les: oppsigelse) Da får du ingen av disse til å gå 'the extra mile'.
Ordren fra kompaniet er klar: Hold pax ombord i håp om bedre slot. Da gjør man det, uansett om man heter Ryanair,
SAS, Delta eller Druk Airways.
Og det er her vi ser forskjell på firmafilosofien. I de fleste selskaper slår en eller annen i crewet (purser, kaptein) på hornet til ops-sentralen som igjen ringer catering som i løpet av kort tid leverer noen kasser vann og snacks hvis man har noe liggende tilgjengelig. I noen tilfeller må man omprovisere - jeg har selv vært på bensinstasjoner og 7-11'er og tømt dem for vann og brus for å forpleie passasjerer. Det handler om å ha en organisasjon som klarer å ta noe slikt på sparket, og det er her billigselskapene ofte kommer til kort.
OK, det ble kanskje litt rotete, men poenget mitt er at man ikke skal skylde på crewet, som enkelte gjør, men se dette i større perspektiv. Selskapet må gi sine ansatte nok fullmakter til at de
KAN gjøre noe ekstra - hvis ikke blir de bare sittende på hekken og ignorere klagingen fra passasjerene.