View Single Post
Old 23-06-2010, 18:03   #3
DHC8-103
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
Default Re: Widerøe - instrumenter

På PW121 motorene i S-103 har vi 10% power ptrim ved en engine failure.
Systemet armeres gjennom å velge autofeather " SELECT" (trykke inn autofeather switchlight )
Med Torque (TQ) over ca 60% og en PLA (powerlever angle, altså hvor langt frem power levers er skjøvet) over 28% vil autofeather armeres (får ARM i switchlight.)
Dersom TQ på en motor da faller under 22% skjer følgende:

Live engine får beskjed om å øke sin TQ med 10% (dette kalles uptrim)
Etter 3 sek starter den elektriske autofeather pumpen på dead engine med å feathere sin propell.
Samtidig sendes ett signal om at live engine ikke kan autofeathres sånn just in case.

tilbake til Uptrim kanappen mellom ECU knappene.

Maks TQ er ca 112,5%. Normal Takeoff er enten 90% eller 97,5% avhengig av forhold, Ved behov for litt ekstra kan 107,5% benyttes, men for å unngå at motoren uptrimmes til 117,5% (altså over maks) må uptrim skrues av. Knappen trykkes inn og viser "Disable"


Saken under RMI'en er en DME repeater, og viser ganske enkelt DME dist fra den stasjon som er valgt i NAV receiver. ( ingen DME fra ADF)


Ble skrevet litt rakst dette her så kan jo ha sneket seg inn litt småtull, men det store bildet skal være riktig
DHC8-103 is offline   Reply With Quote