Tripreport:
LGA-
BOS-
LGA
Jeg leverer en kort trip-rapport fra to korte flyvninger t/r New York La Guardia til Boston. Reisen var ikke særlig spesiell, men jeg skriver ettersom det var et nytt selskap og en ny flytype involvert.
1.flyvning:
Strekning:
LGA-
BOS
Selskap: US Airways
Dato: 13. juni 2010
Flytype: E-190
Klasse: Economy
Flytid: 0:40
Jeg og to kolleger tok taxi ut til
LGA, det var mye trafikk og det gikk ganske sakte, men
LGA ligger ganske nærme Manhattan, så turen tok en drøy halvtime. Ingen kø i US Airways’ terminal og vi var raskt sjekket inn etter å ha betalt 25 USD for bagasjen vi måtte sjekke inn. Etter en rask sen lunch/tidlig middag gikk vi om bord i US Airways’ E-190. Maskinen var knapt 30 % full og ”boarding completed” ble derfor meldt svært raskt. Jeg har fløyet E-175 med andre selskap tidligere, E-190 ligner mye men er lenger; Jeg liker ”jungel-jetene” som de gjerne kalles her på forum, da det kun er to seter på hver side av midtgangen, hvilket betyr at midtseter ikke finnes, stort pluss. Jeg satt på bulkhead og det var langt frem til veggen foran. 1. klasse har kun tre seter i bredden. Vi ble tilbudt å oppgradere til 1. klasse for 50 dollar begge veier, men det er unødvendig på et så kort tur.
Take-off ble forsinket p.g.a. stor trafikk. Flyvningene ellers var ikke særlig begivenhetsrik, men jeg konstaterte at setene om bord var svært behagelige og kabinen lys og fin. De to mannlige flyvertene serverte gratis drikke raskt og greit, og etter å ha drukket mon kaffe og litt vann begynte vi nedstigningen mot Boston Logan. Vi landet kun litt etter tid og bagasjen kom som et skudd på båndet, og vi var raskt på vei mot Cambridge like utenfor Boston.
2. flyvning:
Strekning:
BOS-
LGA
Selskap: US Airways
Dato: 16. juni 2010
Flytype: E-190
Klasse: Economy
Flytid: 0:40
Returen til
LGA gikk raskere enn reisen til Boston, da det ikke var noen forsinkelser p.g.a. stor trafikk. Check-in på Boston Logan gikk raskt unna da det var få mennesker der. Flyet var ca. 2/3 fullt. Vi satt ganske langt bak. Setene kjentes like behagelig som på veien opp, og benplassen var helt ok, med knyttnevetest bestått. Samme servering som på vei opp fra de to smilende flyvertinnene. Landing helt på tid og bagasjen kom igjen svært rakst på båndet.
US Airways leverte bra her, men tidsbesparelsen i forhold til toget på denne strekningen er minimal, selv om man flyr fra
LGA. Jeg sitter fortsatt med inntykket at
LGA er en fin og effektiv flyplass. Jungeljetene er fine fly og frister til gjentagelse. Jeg kan gjerne prøve US Airways igjen også.