View Single Post
Old 06-06-2010, 17:03   #20
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Teknologiske forskjeller - 737NG og A320

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Det må nok tas inn i dette at det finnes forskjeller på de to - Airbus har 2 shrinks og en 1 stretch - Boeing er 1 shrink og 2 stretches.
En double stretch/shrink vil normalt tape noe, det er helt riktig. Men det der er uansett en sær måte å sammenligne maskinene på, flyselskaper er gjerne ute etter maskiner som fyller visse behov, og da er det fullstendig irrelevant om det er en dobbel stretch eller ei. Selvfølgelig vil A32X-serien komme fordelaktig ut når du sammenligner dem med maskiner som er betraktelig mindre.

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Bare med sharklets vil A321 ha rundt 8% lavere fuel burn enn dagens 173-seters 737-900ER.
Hva slags config har du for A321 i dette tilfellet? Like lav som for 739ER? Forskjellene i fuel burn blir voldsomme om en sammenligner configer som er vidt forskjellige.

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Boeing sier med å ta i bruk Leap X vil forbedre fuel burn med rundt 2%, men fremdeles da er A321 6% bedre.
Veldig feil. Leap X er CFM sin erstatter for dagens CFM56-serie, og vi vil se disse motorene i drift først på Comac sin C919 rundt 2014. CFM sikter mot 15-16% reduksjon for Leap X sammenlignet med dagens CFM56.
Boeing introduserer forbedringer i 737-serien mot slutten av 2010 som gir en reduksjon i fuel burn på rundt 2% (sammen med Sky Interior), der CFM56-7B Evolution står for ca. 1% reduksjon. Det er nok dette du har blandet sammen med Leap X.

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
SAS 737-700, 140 seter
121 kg CO2 pr. passasjer = 0,041 kg fuel/ pax & km
17,0 % høyere fuel burn sammenlignet med LH A320

SAS 737-700w, 141 seter
113 kg CO2 pr. passasjer = 0,038 kg fuel/ pax & km
9,3 % høyere fuel burn sammenlignet med LH A320

Lufthansa A320-200, 156 seter
103 CO2 pr. passasjer = 0,035 kg fuel/ pax & km
Igjen, det er søkt å sammenligne maskiner som ikke er i nærheten av å ha samme sete config, selv godeste John Leahy ville ikke vært så kreativ.

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Med andre ord er det mye mer enn maks flyhøyde og maks range som avgjør om et fly passer i en flåte.
Helt klart.
brendas is offline   Reply With Quote