View Single Post
Old 04-06-2010, 18:14   #1
basejumper
ScanFlyer Blue

Default Oslo - Shanghai med Aeroflot, Business!

Tenkte jeg ville legge denne rapporten ut, da det kanskje vil føre til at flere velger å fly den korteste ruten, noe som vil øke muligheten til at det kommer direkteruter fra Norge, som jeg igjen kan bære nytte av.

Siden jeg har brukt Finnair 3 ganger bare siden jul, tenkte jeg det var på tide å prøve noe nytt, de begynner også å bli litt overlegene, og mye fulle fly, og høye priser.

Rent flyteknisk banker Aeroflot det meste jeg har prøvd. De hadde de beste og nyeste flyene.

Prisen for hele turen tur retur var 14 000 kr + avgifter, eller ca 15 500,- kr. på Business klass.

Inkludert for du en personlig kontakt med personer i Aeroflot Norge du bare kan drømme om hos Finnair, eller KLM. De ringer deg opp, om det skulle være noe. Det kostet også kun 850 kr å endre billetten.

Jeg har allerede konventer til Aeroflot, jeg kommer til å bruke disse konsekvent fremover. Jeg vil også spå at nettopp Aeroflot kommer til å bli megastore på Asia trafikk i fremtiden. russerne kommer til å ønske få en del av overflyvningstrafikken ned til Moskva og andre byer i Russland, dette sammen med konkurransefortrinn i forhold til overflyvningsavgifter, gjør at jeg spår Aeroflot som en av de største innen 5 - 10 år.

For å si noe negativt, var engelskkunnskapene til en del av personalet på veien til Kina tragisk dårlig. Det var nesten komisk å høre på. Jeg vil påstå at selv en femåring har lært seg bedre engelsk, etter første dag på skolen. Kapteinen glemte også å skru av fest setebelte lyset etter turbulens, huff håper ikke det er mye annet han glemmer der fremme.

Fra Oslo til Moskva var det en A319 men 2 + 2 konfigurasjon på business klass, noe som gjør at flyturen til huben også meget behagelig.
Maten var utsøkt, selv sammenlignet med mat nede på bakken, var maten utsøkt.
Helt fantastisk nivå, mye bedre en Finnair. foreksempel et utsøkt reke / sjømat smørbrød til frokost, norsk laks, selvfølgelig.

Flybytte i Moskva var faktisk ekstremt enkelt, da jeg var den eneste int. transfer passasjeren, noe som gjorde køen veldig liten. Og etter kun 1 time på Sheremet, var det klart for ombordstigning på Airbus A330-200, et spell nytt fly, med den flotteste business klass kabinen jeg har flydd til nå.

Gøy å se at Innovasjon Norge har satt inn en 10 helsiders annonse med Visit Norway i hovedbladet til Aeroflot.

Vel fremme på Pudong int. flyplass i Shanghai gikk turen videre på noe som sette Tysk motorvei standard tilbake til steinalderen. Dette er en såkalt elvated road, en ca 10 meter høy " drammenbru" med 4 felt og bred skulder.
Denne går ca 200 km innover i landet mot Hangzhou, og går helt utenom Shanghai sentrum. Noe som gjør kjøretiden fra byer som Jiaxing til flyplassen raskere en fra Shanghai sentrum, selv om Jiaxing ligger mer en dobbelt så langt borte. Dette er hva man kan kalle målrettet infrastruktur, kan kanskje sammenlignes med heiser i skyskrapere, noen går fra 1 - 20, og andre fra direkte til toppen. Veien er omtrent tom for biler, da vanlige kinesere fremdeles ikke har oppdaget veien !. Veien er bare en av 100 vis av massive infrastruktur prosjekter i det siste i Kina, og er sikkert ikke blant topp 50 engang !

Vel fremme i Kina, fikk jeg igjen min t- skjorte jeg hadde glemt fra foregående tur. Jeg kan vel påstå at en Biltema skjorte aldri har fått bedre behandling i historien.
Et litt typisk bilde av hvilke surrealistiske blandinger av nytt og gammelt, du så ofte opplever i Kina. Hva med rødvin med isbiter, ganske normalt i Kina.

Tilbake gikk turen med samme flytype, litt morsomt av vi måtte ta trappen ut av et så stort fly, første gang for meg. Men tror det var et unntak.

Dessverre gikk det ikke bra forbindelser videre samme kveld fra Moskva til Oslo, alternativet er en natt i Moskva, eller videre med et annet flyselskap, noe Aeroflot Norge kan hjelpe med. Håper det kommer bedre forbindelser snart.
Ellers skrev de kun ut billetten til Moskva i Shanghai, ( noe de ikke gjør med Finnair, der de skriver ut 2 billetter helt frem til Oslo), noe som medførte at alle passasjerene måtte stå i en over 1 time lang kø i Moskva for å få nye billetter videre, før vi kom inn i transitt område. En del av passasjerene var tydelig oppgitte.

Konklusjon: ikke mye å lure på i forhold til pris, men russerne har fremdeles litt å lære for de er helt i mål. Tror den nye terminal D blir et viktig vendepunkt for russerne.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMAG0042.jpg
Views:	1794
Size:	37.1 KB
ID:	26857   Click image for larger version

Name:	IMAG0044.jpg
Views:	1789
Size:	46.6 KB
ID:	26858   Click image for larger version

Name:	IMAG0051.jpg
Views:	1789
Size:	48.0 KB
ID:	26859   Click image for larger version

Name:	IMAG0052.jpg
Views:	1757
Size:	34.9 KB
ID:	26860   Click image for larger version

Name:	IMAG0054.jpg
Views:	1743
Size:	48.7 KB
ID:	26861  

Name:	IMAG0055.jpg
Views:	487
Size:	43.5 KB
ID:	26862   Click image for larger version

Name:	IMAG0057.jpg
Views:	436
Size:	40.8 KB
ID:	26863   Click image for larger version

Name:	IMAG0065.jpg
Views:	428
Size:	51.8 KB
ID:	26864   Click image for larger version

Name:	IMAG0152.jpg
Views:	602
Size:	54.1 KB
ID:	26865   Click image for larger version

Name:	IMAG0074.jpg
Views:	593
Size:	32.5 KB
ID:	26866  

Name:	IMAG0086.jpg
Views:	463
Size:	39.8 KB
ID:	26867  

Last edited by basejumper; 05-06-2010 at 08:02.
basejumper is offline   Reply With Quote