View Single Post
Old 16-05-2010, 13:08   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Star Alliance LOT og SAS - WAW-ZRH-OSL

Etter noen hyggelig og relativt fuktige dager i Warszawa var det tid for returen. Returen var booket i samme bestilling som turen til Warszawa med som Swiss code share med henholdvis LOT og SAS. Dog kunne det godt riktig galt da det hadde vært endel tull da jeg bestilte de, og i kaoset så hadde jeg klart å bestille retur på feil dag. Dvs 7, istedet for 9. mai. Heldigvis hadde Learjet sjekket bookingen min på innsjekk (takk for den ) og sendte meg en melding hvor han lurte på om det stemte jeg bare skulle være noen timer i Warszawa......så da ble det å hive seg rundt og ringe opp i Swiss. Gikk heldigvis greit og for 400kr i gebyr kunne indern på andre siden av røret flytte returen til den 9/5

Avgang med LO419 var satt opp til 17:00, og siden resten av gjengen skulle dra med Norwegian som gikk en halvtime senere ble det å dele en taxi ut til flyplassen. LOT har innsjekk på den nye T2, mens DY har på T1, så det ble å splitte opp utenfor terminal og gå rett LOT sin innsjekk. Ingen maskiner, så var nødt til å sjekke inn på gamle måten, men var heldigvis lite kø og fikk raskt levert fra meg kofferten og fikk boarding card hele veien hjem.

Raskt gjennom security og kom inn i hovedterminal som kun er et par år gammel. Egentlig litt kjedelig terminal med begrenset utvalg av butikker og serveringsteder, men langt bedre enn den nå nedlagte Etiuda-terminalen jeg dro fra sist jeg var i WAW. Gikk å kjøpe meg en flaske vann mens jeg ventet og ble litt overasket når damen bak skranken forlangte boardingkortet for å kunne selge meg en flaske vann

Satt meg så ved gaten og så litt på flyene mens jeg ventet, her ved en LOT Charter maskin og en av deres 767ere i bakgrunnen som skulle til JFK

Pga asken var blant annet MUC stengt (det gikk heldigvis an å fly over) og det var endel forsinkelser i luftrommet over mellom-Europa denne dagen så ble ikke overasket over at det boarding skulle begynne kom det opp new info 17:00 og en beskjed om en forsinkelse.
Ble så tid for boarding og ble sendt ned i en ventende buss. Begynte så å kjøre i sneglefart og etter å ha kjørt rundt hele terminalen og var nesten fremme ved flyet vært som stod på baksiden gjorde bussen en 180-graders sving, ga gass og kjørte tilbake til start. Til lett hoderysting og latter fra passasjerene Men etter å ha stått å ventet i 5 minutter, så gjorde man et nytt forsøk og etter å ha kjørt samme ruten for 2. gang kunne man omsider gå ombord i flyet, SP-LDH, en av LOT sine E-170 maskiner

To rader biz med en person, og resten economy som var ca halvfull. Komforten ombord i E-jettene fra jungelen er som vanlig god. Brede seter og knyttnevetesten bestått der jeg satt på 4D, med et ledig C-sete ved siden av

Klokken 18:00, en time forsinket, ble det omsider klart for pushback og vi kunne begynne å takse mot rullebanen for å begynne å komme oss i rettning ZRH. Hadde opprinnelig 1,5 transfer i ZRH, men ble ikke nervøs da 30 minutter normalt holder i massevis der

Opp i luften var det tid for serveringen og LOT har et service konsept som kan minne ganske mye om Lufthansa sitt og man får drikke og et lite rundstykke eller noe lignende

Små sov nesten hele turen og som nesten alltid når jeg lander i ZRH så ble det landing på bane 14. Taxing forbi E-piren og parkering på gate på A

SK842 skulle gå fra gaten ved siden av der maskinen min parkerte, men siden man må gjennom security på nytt ble det å ta en liten omvei. Ikke overaskende var SK842 også rammet av begrensninger i trafikken og var derfor litt sen inn og man regnet med å bli 10 minutter forsinket ut. Kjøpte meg en smoothie og etter litt kom LN-RPF, taksende, ble tømt, og boarding kunne begynne. OSL-ZRH er vel en rute man nærmest er garantert å fly med en -600 maskin. SK842 er også code-share med både Swiss, Air Canada og Croatian

Kom meg ombord og fant setet mitt som var 14A. Knyttneve testen ble ikke bestått, men fikk noen fingre inn der. Men plassen var merkbart dårligere i forhold til rad 6, som jeg satt på sist gang jeg fløy med en -600. Relativt fullt fly, vil tippe litt over 80%, men hadde heldigvis B-setet ved siden av ledig. Hadde samme avgang fra ZRH torsdag for 10 dager siden, men var vesentlig annen kundemasse på denne avgangen. Sist var belegget lavt, men langt mer "fortungt" med totalt 10 stykker i business eller extra. Nå var belegget høyere, men kun 1 passasjer i Extra.

Litt forsinket kom vi oss så opp og kunne sette kursen mot OSL. Kapteinen beklaget forsinkelsen, men lovet å gi på litt ekstra slik at vi kun skulle lande 10 minutter etter oppsatt rutetid.
På slike kveldsflighter nordover prøver jeg alltid å få A-sete da man ofte kan oppleve noen fine solnedganger

Serveringen tok til og siden jeg ikke hadde spist noe middag og var litt sulten så gikk jeg for en pasta salat. Her kommer faktisk fordelen med buy-on-board på korte ruter inn; man kan få seg noe som er litt mer spennende enn en liten sandwich/rundsstykke, kvaliteten er ofte bedre og ikke minst: det er mulig å få seg en porsjon man faktisk kan bli mett av

Dokket på OSL 22:50, ca 10 minutter etter skjema og som vanlig, brukte jeg ca like lang tid i tax-free som det kofferten min brukte på å komme seg på båndet slik av jeg slapp å vente på den.

Både SAS og LOT leverer varene slik man kan forvente, men dette var første flighten på lenge at jeg opplevde noe særlig forsinkelser, og mesteparten av grunnen til det kan vel skyldes asken. Ellers så var jeg heldig i code-share lotteriet og fikk 100% bonus opptjening (hos BMI) på SAS flighten. Antar det samme vil gjelde med LOT, men den har ikke dukket opp på kontoen ennå. På OSL var det forresten tilbud på Jaquart Champagne til 139kr så kjøpte selvsagt med litt av det, itillegg til et par flasker Cloudy Bay Savignon Blanc 2009 til 109kr

Last edited by Someone; 16-05-2010 at 13:33.
Someone is offline   Reply With Quote