Quote:
Originally Posted by Polaris
Det er nok fordi jeg har hatt en del kjemi i løpet av min utdannelse at jeg kommenterer dette...
"Organisk materiale eller organisk stoff er en samlebetegnelse for materiale som stammer fra levende organismer eller materiale som inneholder karbonatomer."
"Uorganiske forbindelser er kjemiske forbindelser som ikke er organiske, dvs. at de fleste forbindelser som ikke inneholder karbon er uorganiske. De er av mineralsk og ikke biologisk opprinnelse."
"Økologisk mat produseres mest mulig i tråd med naturens premisser, og på en måte som i størst mulig grad tar hensyn til dyrenes naturlige atferd og behov."
|
Helt riktig! På engelsk burkes dog betegnelsen organic food om biologisk dyrket mat. Dette blir litt komisk når man tenker på at alt av sprøytemidler som brukes til å drepe ugress og insekter er organiske stoffer. Eneste ikke-organiske stoff som brukes i vanlig jordbruk er kunstgjødsel. Flybensin er organisk, men jeg spiser den helst ikke...
Det mest interessante er at så og si all mat inneholder salt, som definitivt er uorganisk. Dog er ikke salt dyrket da...
--
O_K_ siv.ing kjemi...