View Single Post
Old 08-04-2010, 09:03   #14
Brave
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 240
Default Re: LN-TOS Krasjet i høyspentkabel i dag!

Nå vet jeg ikke hvordan det var på Jumper G5`s skvadron, men hos oss hadde vi en dedikert person som tok seg av akkurat dette med kart og luftfartshindre. Masterkartet som var 1:250 000 på nav-rommet ble oppdatert regelmessig etter en publikasjon (som jeg har glemt navnet på). Hver enkelt flyger og Sysop/Nav hadde selv ansvaret for å holde sine kart oppdatert med masterkartet som mal.
De store kraftspennene er som regel ikke noen faktor fordi "alle" vet hvor de befinner seg, selv om de fleste som har drevet med taktisk flyging har hatt sine opplevelser med disse i halvmørke og dårlig vær. Derimot kan mobilmaster utgjøre en fare. De har poppet opp overalt de siste 15 årene. Løypstrenger finner du også de utroligste plasser, svært mange av disse er ikke rapportert inn og derved ikke eksisterende for oss. For de som lurer på hvordan en normalt sett lav mobilmast kan utgjøre en trussel: en mil helikopterflyger kan autoriseres ned til 50ft agl innenfor meget store definerte lavtflygingsområderområder (se AIP), i enkelte tilfeller er det ingen høyderestriksjoner (NOE). Og da skjer ting fort, selv i bare 120-140 kts.
Brave is offline   Reply With Quote