View Single Post
Old 29-03-2010, 12:47   #13
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Innflyvning, Tromsø

PSC TOS, den innflyginga er ikke nødvendigvis veldig spesiell Kommer man inn den ruta som Polaris opprinnelig skisserer har man relativt høyt terreng man må klarerer før man kan slippe seg ned i fjorden for å gå inn å lande. I din skisse kan crewet hatt en plan om å følge Polars "sin" rute, men de har ombestemt seg og i stedet fått lov til å krysse over plassen og øya og så gjøre en left downwind, base og så inn på finale. Kan være mange årsaker til at man har gjort det på den måten, innflygingen blir f.eks. noe snillere i forhold til nærhet til terreng og man får en mer jevn og slakere nedstigning (bedre passasjerkomfort), og man slipper å fly så langt nord før man kan slippe seg ned i fjorden. I tillegg kan trafikkforholdene har endret seg slik at ATC ønsket de over øya i stedet. Jeg har flydd begge varianter og hva som velges avhenger av flere faktorer, bl.a. hvilke vindretning/styrke man har i høyden slik at man kan legge seg der det blir minst turbulens, flyets vekt, høyde, hastighet, osv osv. Uansett hva som velges så er det ikke noe som er mer normalt enn unormalt da en visuell innflyging nettopp er en visuell innflyging
TCAS is offline   Reply With Quote