Re: Babyer skulle vært bannlyst fra fly, kinoer, restauranter og alle andre offentlig
Det skal alle slags til for å lage en verden, er det noe som heter. Det er ingen tvil om at mange foreldre er flinke til å planlegge, ta med lure leker, ha alle medisiner i håndbagasjen osv. Og så er det noen som ikke er fullt så flinke... Dessverre kan vi som medpassasjerer ikke alltid skille disse fra hverandre, og derfor er jeg veldig forsiktig med å påpeke foreldrenes ansvar, selv om jeg sitter på et fly på vei til Bangkok med full hylekonsert i nabosetet.
På kafe/restaurant/julekonsert osv er jeg litt mindre forsiktig, da det ofte dreier seg om ganske store barn som løper rundt og hyler og herjer. Har ikke så stor sympati for foreldrene da.
For en del år siden satt jeg på et Lufthansa-fly med en hysterisk skrikende 4-5 åring på setet bak. Jeg kunne se at den stakkars moren gjorde det hun kunne for å roe ned barnet, men til ingen nytte. Jeg gikk derfor bak i galley, der det sto et par CA og chattet. Jeg tenkte at de kanskje hadde et par magiske triks a la "pappkrus-med-papir-og-vanndamp" eller "smokk med cognac".
Responsen jeg fikk var imidlertid overraskende: Et bisk "What can we do?", fulgt av meget talende håndbevegelser som best kan oversettes med "Kverke ungen og kaste den ut av flyet"?
Det gikk noen år før jeg satte mine ben i et LH-fly igjen.