Re: Babyer skulle vært bannlyst fra fly, kinoer, restauranter og alle andre offentlig
Nå er det ofte tre elementære grunner bak barnegråt, fortalte min bestefar meg da jeg ble far; barnet er trøtt, barnet er sultent eller barnet har vondt. Så enkelt var det, og med den feilsøkingen var de fleste av luftvernangrepene over nesten før de hadde begynt. Akkurat som i et fly; Maintain aircraft control, analyze the situation, take proper action and land as soon as conditions permit.
Når man flyr skjer det som kjent trykkforandringer som gjør at den luften barnet får eller har i magen, i tarmene eller i ørene ikke nødvendigvis kommer så lett ut eller inn som i den fuktigere og tettere luften rundt oss på bakken. Når man i tillegg vet at små barn gjerne har mye snørr, skjønner man at veien til en "sinus block" med den ubeskrivelige smerten det medfører hist og her i kraniets fremre hulrom (at noen foreldre av og til synes å ha hulrom også bak i kraniet lar vi ligge...), skjønner man at barn skriker.
Før kunne en erfaren (og dyr...) flyvert eller -vertinne nesten forutse hvilket småbarn som ville få problemer med dette, og de gjorde klar pappkrus eller plastkrus med tørkepapir oppi. På det helte de varmt vann (som ble absorbert av papiret). Dette kunne så foreldrene holde inntil øret til barnet når det fikk vondt, og fuktigheten/temperaturen gjorde tydeligvis at trykket utliknet seg, og barnet hadde ikke vondt lengre. Silencium!
Kunnskapen har nok forsvunnet med årene, og er kanskje ikke pensum lengre - og mangelen på overført kunnskap og det at man selv kanskje er for ung til å ha den moderlige omsorgen, gjør at barnene nå må lide i stillhet - eller i høylydt skrik, mens foreldrene fortvilet prøver å hysje på et barn i smerte, de omgivende passasjerene vrir seg i irritasjon over foreldrene som i det hele tatt flyr istedetfor å kjøpe ny billett med et senere fly, og mens kabinbesetningene (på noen fly) plutselig får mer enn nok å gjøre bak gardinene i galley. (Innspill fra kabinpersonell ønskes her, kanskje er jeg helt på jordet ifht deres erfaringer?)
Et barn som er illsint kan også skrike, og det er en annen sak. Men det prøver ihvertfall ikke å åpne nødutgangene, og er nok mer tilsnakkendes til eller lettere å avlede enn en alkoholsugen midtnorsk innfødt i vest av naturmaterialer...