Re: Nye Bodø Lufthavn
Angående lufthavnstegningene er dette noen som avisen har "fått tak i". Det finnes sikkert mange andre forslag til utforming i Bodø, så ta dette med en klype salt. At flytrafikken øker på mange norske lufthavner med terminalbygninger fra 1980-tallet er ingen hemmelighet, og en del av Avinors løpende arbeide er selvfølgelig å vurdere om bygningsmassene fremdeles er av hensiktsmessig størrelse og utforming.
At rullebanen i Bodø er moden for erstatning selv etter flere "renoveringer" er ingen hemmelighet for dem som flyr der. Det sliter på både flystripe og understell slik den er nå. Ved å flytte den kan man i tillegg senke minima (pga færre hindringer i innflygingen og i missed approach-sektoren) og øke regulariteten. Næringsarealer som er sårt ettertrengte i Bodø vil kunne frigjøres ved flytting av rullebanen, og det er et vesentlig moment i samfunnsregnskapet i Bodø.
Å bygge en ny rullebane 10-15 år etter at vi passerte år 2000 er ingen stor sensasjon. Vi bygger veier, broer og tunneller og får stadig bedre infrastruktur. Det var mye større sensasjon da man bygget rullebanene for første gang, og ikke mindre i årene før da man bestemte seg for å satse på rullebaner med kun én baneretning, istedetfor de store gressflatene eller på sjøen der man alltid kunne ta av mot vinden. Og for 100 år siden var tanken om bruk av luftfartøy nesten utenkelig, og var man for uttalt i sine visjoner var det nok mange av datidens debattanter som ikke trengte å lete lenge for å finne argumenter for hvor usannsynlig idiotisk det ville være å finne på noe nytt - langt mindre å tro at bil, tog og fly noensinne ville erstatte hestedrevet drosje og trikk!
Nei, la oss heller omfavne visjonære planer og skryte av dem som kommer med dem. Viser planene å være for vidløftige er det mange beslutningspunkter på veien dit som kan brukes for å justere dem, men gi nå planleggerne en sjangs.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
|