Artig dette! Kanskje jeg kan driste meg til å føye til litt her, ettersom jeg selv har hatt blå uniform? Selv ble jeg på første reise toget Åndalsnes-Oslo-Stavanger ! Første perm gikk tur/retur denne veien, ved påsketider. Rett etter retur fra perm sånn ca 10 om morgenen, etter en natt nesten uten søvn, skulle 3.000 meteren løpes. Det gikk helt fint, for jeg sprang bare 3 av 4 runder...
Senere ble det flyturer med Braathens til Vigra. Husker spesielt godt en hjemreise fra Tromsø (da jeg var utleid til 22.
MTB-skvadron som "gnist"), det var snøvær på Langnes og flyene gikk ikke som de skulle. Skulle ha
SAS til Trondheim og deretter Braathens derfra. Husker at jeg snakket med både
SAS og Braathens, og det var
SAS som forbarmet seg over meg. Det ble etter hvert klart at jeg ikke kom meg til Vigra den dagen, så jeg fikk valget å enten reise til Trondheim og overnatte på
SAS-hotellet der, eller fly til Bodø og så ta direkteflyet Bodø-Ålesund en lørdag tidlig ettermiddag.
Opprinnelig var intendanten litt "sur" på oss som skulle til mørebyene, for ingen Herc trafikerte her. Derfor fikk vil alltid sivile fly på forsvarets regning, var vel fem hjemreiser i året eller noe sånt? På denne turen fikk jeg da også en hotellovernatting på kjøpet, og det i Bodø en fredag kveld - en herlig opplevelse for en som hadde bodd på banjer med 10-12 andre i to måneder og nesten ikke spist skikkelig mat.
På
SAS hotellet i Bodø fikk jeg også middag, men ble litt skuffet over at jeg fikk en streng eldre dame som servitør som sa omtrent "da blir det skinkestek" (oppfattet som "du er en ung marinegast som ikke har noe å gjøre i denne restauranten, jeg vet du spiser gratis, og du skal ikke komme her å få velge i mat vanlige folk ikke spiser") virket som hun ikke ville ha meg der i det hele tatt. Bestilte øl til maten, men det måtte jeg betale selv. Tenkte at jeg kanksje måtte det, så begenset meg til to-tre. Byen ventet!
Var tidlig oppe lørdag for å komme meg ut til flyplassen. Tror terminalbygningen var ganske ny da. Det var få passasjerer Bodø-Ålesund denne lørdag ettermiddag. Var sikker på jeg skulle få en treseter alene, og satte meg ganske langt fram. Der kom det en blondine fra nord og satte seg på midtgangsetet. Spurte om hun kunne sette seg der, dog. Så spurte hun om jeg synes det var rart hun satte seg der, når det var mange andre ledige tresetere, noe jeg vel bekreftet. Men det ble da en hyggelig samtale, men dette var før mobiltelefonenes tid, så noe mer kontakt ble det ikke senere.
Jeg var litt bekymret for å fly på den tiden, spesielt i begynnelsen. Mener å huske at det noen gang var Fokkere med propell, og jeg foretrakk ofte disse fordi de var mindre "brutale" ved avgang. Siste reis fra Bergen (Haakonsvern) foregikk forresten med hurtigruta, for jeg synes det var en mer verdig avslutning enn en kjapp flytur.